*Nettavisen* Nyheter.

Avisene vil tape på fotballavtalen

Forsvarer fotballsatsingen med at den tilhører «kjernevirksomheten».

13.03.09 06:14

Mandag kom nyheten om at samtlige kamper i Tippeligaen sendes på tv.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det betyr utvilsomt en utfordring for VG, Media Norge-avisene og Polaris Media som har lagt ned store summer for å sikre seg nettrettighetene til fotballen. I utgangspunktet skulle bare tre kamper sendes på tv, mens resten var forbeholdt nettet. Nå skal samtlige av de åtte seriekampene sendes, tre på fritv-kanaler og de siste fem på TV 2 Sport.

- Viktig del av kjernevirksomheten
Det er foreløpig ikke kjent hvor mye avslag avisene har fått for at deres rettigheter har blitt mindre eksklusive, men gjennomgangsmelodien har vært at avisene er tilfreds med den nye løsningen og at de ser fram til å konkurrere om fotballseerne.

Det er imidlertid lite som tyder på at fotballrettighetene isolert kommer til å bli butikk for avisene. Styreleder i 100 % Fotball, Rolf Dyrnes Svendsen, sier til NA24 Propaganda at det er andre kriterier de har sett på når de har budt på rettighetene.

- Hvis man regner isolert på alle aktivitetene i en avis, så kan det godt tenkes at man kan regne seg fram til at tirsdagsutgaven isolert ikke er god butikk, men man kutter den ikke ut av den grunn. Det er ikke noen tvil om at formidling av fotballnyheter er en viktig del av kjernevirksomheten for avisene som er med på dette, og at det derfor er viktig å være med, sier Dyrnes Svendsen.

Interaktiv kontakt med brukerne
Dyrnes Svendsen lister opp viktige grunner til at avisene har valgt å by høyt for å bli en del av fotballavtalen. Å tjene penger på tjenesten er ikke en av dem.

- Vi får testet ut betalingsløsninger og skaper en langt sterkere interaktivitet mellom avisene og brukerne i de forskjellige byene. Vi bedrer mulighetene til å konkurrere på nett, og det er også viktig for hver enkelt avis å være en betydelig aktør på fotball i hvert av sine distrikt, sier Dyrnes Svendsen.

Han sier prisreduksjonen er velkommen i kuttider.

- Det er vel ingen som ikke vil hilse et priskutt som dette velkommen i disse tider, sier Dyrnes Svendsen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.