RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Avviser at Kanal4 er billigere

Sist oppdatert:
P4s salgsdirektør Trond Killingstad avviser at Kanal4 er billigere enn P4. – Vi er rundt 30 prosent billigere, sier han.

I går satte P4 ned prisene sine med 20 prosent, som en følge av at de fra og med 1/1 2004 regner med å ha 800.000 lyttere, ikke 1,1 million som de har i dag.

- Det betyr ingenting for oss. Vi blir uansett billigere enn det, sa salgs- og markedsdirektør Rune Remøy i Kanal4 til Propaganda da priskuttet ble kjent i går.

Men prisene til P4 er faktisk lavere enn Kanal4s. Mens en 30 sekunders radiospot på Kanal4 til neste år kommer til å koste 9200 kroner, vil P4 operere med en pris på 10625 kroner for en reklamespot som er mellom 30 og 34 sekunder.

Tar en utgangspunkt i de to kanalenes lyttergarant, henholdsvis 500.000 og 800.000, ser en at P4 ligger på et lavere prisnivå enn Kanal4.

- P4 er cirka 30 prosent billigere enn Kanal4, når en regner per lytter, sier Trond Killingstad, salgsdirektør i P4, til Propaganda.

- Det er ikke noe poeng for oss å være billigst, men størst. For oss er det viktigst å levere det annonsørene vil ha, sier Killingstad, til Propaganda.

Salgssjef Elisabeth Berger i Kanal4, uttaler til Propaganda at deres prisliste vil bli revidert 31.01.04. Derfor mener hun Killingstads uttalelser blir feilaktige.

På tross av at Kanal4 kommer til å få større dekning og at P4s dekning faller med rundt 30 prosent til neste år, er Killingstad overbevist om at de blir større.

- Se på P2. De har dekning så det holder, men vi er mye større enn dem.

Når Kanal4 går på luften 1/1 2004 vil Norge oppleve en helt annen radiohverdag enn de er vant til. Annonsørene får billigere radioreklame, men flere aktører å forholde seg til. Radio1 og P4, de to største kommersielle aktørene, får en riksdekkende konkurrent med sterke eiere.

- Den eneste forskjellen i markedet er at det kommer en stasjon til i Norge, sier Killingstad.

Om Kanal4 får den samme pangstarten som P4, er heller tvilsomt. Kun kort tid etter at kanalen ble lansert gikk NRK-journalistene i 1994 ut i en tre uker lang streik. Samtidig gikk NRK over fra to til tre kanaler.

- Det som skjedde da P4 ble introdusert, kommer ikke til å skje med Kanal4. Folk kjente ikke igjen tilbudet sitt. Det vil ta tid før Kanal4 klarer å etablere seg skikkelig i markedet, avslutter P4s salgsdirektør.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere