RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bagasjen var borte i åtte måneder

Sist oppdatert:
Bagasjen til tidligere fotballspiller Karl-Petter Løken var borte i hele åtte måneder før han fikk den tilbake.

(SIDE2): Løken mistet bagasjen på vei hjem fra Zanzibar den 24. februar. Den dukket uventet opp 12. november. Hele 263 dager etter at den ble borte.

Han fløy Kenya Airways fra Zanzibar til Nairobi og British Airways fra Nairobi til London og London til Oslo.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Karl-Petter Løken trodde ikke at han kom til å se bagasjen sin igjen.

- Den hadde jeg avskrevet for lenge siden. Jeg fikk en telefon fra Heathrow, og jeg reiser en del i jobben så jeg skjønte ikke helt hva det dreide seg om. Men på jobbreiser pleier jeg stort sett å ha håndbagasje. Jeg skjønte da etter en viss tid at det gjaldt bagasjen som ble borte på vei hjem fra Zanzibar, sier Løken til Side2.

Har du en god historie, ta kontakt med oss

Dårlige rutiner
Den pensjonerte fotballspilleren tror at bagasjen ble borte i Afrika.

- Jeg tipper at glippen skjedde i Nairobi eller London på vei hjem. Jeg fikk inntrykk av at bagasjen hadde vært på Heathrow en stund, sier han.

Innholdet i bagasjen luktet ikke akkurat blomster da han åpnet den.

- Jeg vet at den ikke kan ha vært åpnet. Ikke sånn som det luktet da jeg åpnet opp, sier Løken.

Rutinene i Zanzibar var ikke så gode som de vi er vant til her til lands.

- Innsjekkingen på Zanzibar var ikke helt i henhold til hvordan innsjekkingen blir gjort på Gardermoen. Det var mange der, og det bar ikke preg av strenge rutiner. Vi gikk forbi skranken i innsjekkingen og da var vi plutselig rett på terminalen. Vi måtte stå og peke på båndet, for å vise at bagasjen vår var med, sier han.

Assisterende Informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring Emma Elisabeth Vennesland tror også at Løkens bagasje har blitt borte i Afrika.

- Vår erfaring er at det er svak infrastruktur på disse stedene og risikoen øker jo flere mellomlandinger man har, sier Vennesland til Side2.

Men Løken er ikke alene om å få igjen bagasjen etter lang tid.

- Vi har en tilsvarende sak fra Afrika nå. Det er Zanzibar og Nairobi som kan være et felles trekk her. Vi vet jo ikke helt, men det er Afrika det også. Det kan se ut som det er en fellesnevner med land som har svak infrastruktur, sier hun.

Vennesland påpeker at bortkommen bagasje som regel dukker opp etter kort tid.

- Det skjer ikke ofte dette som Karl-Petter Løken har opplevd. Det hører med til sjeldenhetene. De fleste kofferter som blir borte dukker opp i løpet av den første uka, sier hun.

Vennesland tror svakheter med adresselappen, som at den blir revet av eller er mangelfull, kan være medvirkende årsak til at bagasje blir borte.

- Vi ser også at de har en del dugnader på flyplasser og da kan bortkommen bagasje dukke opp. Vår antakelse er at det er mange kofferter med norske eiere som står på flyplassene rundt omkring i verden. Det er nok mange kofferter som lever et ensomt liv på flyplasser, sier hun.

Måtte kjøpe tilbake innholdet
Karl-Petter Løken hadde allerede fått utbetalt forsikringspremien fra sitt forsikringsselskap Europeiske Reiseforsikring.

- 26. mars sendte jeg inn skaderegistrering på nettet. Jeg fikk erstatning i henhold til det jeg hadde registrert som borte, sier Løken.

Det er ikke veldig vanlig at bagasje dukker opp etter man har fått utbetalt forsikringspremien.

- For de aller fleste, så dukker bagasjen opp før erstatning er utbetalt. Det er ofte ikke en problemstilling, sier Vennesland.

12. november dukket kofferten opp, og Løken informerte forsikringsselskapet på telefon 13. november.

- På kvelden sendte jeg en e-post hvor jeg gjorde rede for status på innholdet, sier han.

I prinsippet eier forsikringsselskapet bagasjen etter at erstatningen er utbetalt.

- Men vi pleier å være fleksible, ved at man for eksempel betaler tilbake en viss andel av forsikringssummen. Alltid når bagasje dukker opp har vi en god dialog med kunden, og hører om den vil overta kofferten igjen mot å betale tilbake penger til oss, sier Vennesland.

Løken synes det er logisk at det er forsikringsselskapets eiendom ettersom han allerede hadde fått pengene.

- Jeg måtte kjøpe det av dem. Vi ble enige om hva som skulle betales. Det var det jeg var villig til å gi, sier Løken.

Karl-Petter Løken fikk en erstatning på 9480 kroner for tapet av bagasjen, og det endte opp med at han måtte kjøpe tilbake bagasjen sin for 2000 kroner.

Tror du alle er like ærlige som deg og informerer forsikringsselskapet når bagasjen dukker opp?

- Det vet jeg ikke. Jeg gjorde det, men hvorvidt andre ville gjort det samme vet jeg ikke. I og med at jeg hadde fått penger for det, så ville jeg informere, men innholdet hadde ikke vært noe kjempesavn ettersom jeg hadde fått erstattet mye av det, sier han.

Vennesland tror mange av kundene er like ærlige som Karl-Petter Løken.

- Ofte får vi jo henvendelser også når kofferter kommer til rette. Men forsikring er basert på tillit, så vi kan aldri garantere oss mot det. Men de fleste av våre kunder er veldig rettskafne, sier hun.

Og legger til:

- Når vi utbetaler erstatning for tap av kofferter, så underretter vi flyselskapet og det blir notert på referansenummeret. Det blir liggende som et tap i deres systemer. Av og til skjer det sånn at kofferten går direkte til eier og ikke til oss når den kommer til rette, men flyselskapet vet når vi har utbetalt erstatning for tap av kofferter, sier Vennesland.

Holder auksjon
Vennesland skjønner at noen velger å ikke kjøpe tilbake bagasjen sin.

- I de aller fleste tilfeller handler det om å få tilbake ting du er glad i, og at de veldig gjerne vil ha det tilbake. Men har man for eksempel mistet skiutstyr og har kjøpt seg nytt, så forstår jeg at man ikke ønsker å kjøpe det tilbake, sier hun.

Forsikringsselskapet blir også sittende med en del ødelagte gjenstander som de utbetaler erstatning på, men som kan repareres.

- Vi hadde en gitar, men det var en liten sprekk i den som gjorde at gitaren ikke var fullgod for eieren. Da fikk han erstatning som gjorde at han kunne kjøpe seg en ny. Også var det en her som fikk kjøpe en gitar som han ellers aldri ville hatt råd til, sier Vennesland.

I Europeiske Reiseforsikring har de nemlig en årlig intern auksjon.

- Vi gir beløpet som kommer inn til et godt formål. I fjor fikk vi inn et beløp som gjorde at vi kjøpte en del ting til barneavdelingen på Radiumhospitalet, sier hun.

I år skal beløpet gå til Frelsesarmeen.

- Det kan bli vårt bidrag til at folk som ikke har det så greit kan få det litt bedre til jul, sier Vennesland.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere