RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bagatelliserer klagestorm

Sist oppdatert:
Netcom bagatelliserer klagestormen mot mobile innholdsleverandører.

Mange føler seg lurt av innholdsleverandører som lover bort gratis ringetoner, spill, bakgrunner og annen moro til mobilen. I stedet for å få ringetonene gratis, ender mange nemlig opp med å bli medlem av en tjeneste som koster mange tusen kroner i året.

Etter at Nettavisen i går satte fokus på villedende markedsføring fra ett av disse mobilunderholdningsselskapene har Nettavisen fått mange tilbakemeldinger fra lesere med lignende erfaringer fra andre selskaper.

Nå vil Forbrukerombudet rydde opp blant de mobile innholdsleverandørene.

Les også: «Gratis» ringetoner lopper deg og Vil stoppe ringetone-lureri

Kontrollaksjon
Allerede i løpet av juni gikk Forbrukerombudet selv ut og testet og sjekket en rekke selskaper som selger mobile innholdstjenester. De sjekket blant annet om selskapene ga tilstrekkelig informasjon om pris og vilkår, og hvorvidt de hadde klar og tydelig informasjon om hvordan brukerne kunne melde seg av tjenesten.

- 10 av de 18 selskapene vi undersøkte ga ikke tilstrekkelig informasjon. De har derfor fått et brev hvor vi ber dem forbedre denne, og vi driver i disse dager og sjekker at det er gjort, sier prosjektleder Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Nettavisen.

Selv etter at ombudet satte igang aksjonen i sommer, har klagene fortsatt å strømme på fra forbrukere som føler seg lurt. Ifølge Haug har de selskapene som fikk brev etter aksjonen forbedret tjenestene sine ved å gi mer tydelig informasjon, men ettersom det stadig vekk dukker opp nye tjenester fortsetter klagene å strømme til.

Klagestorm
Det er nemlig ikke uten grunn at Forbrukerombudet nå tar affære. Bare i løpet av 2007 har de mottatt mer enn 250 skriftlige klager på mobile innholdstjenester. Det er rundt en klage hver eneste dag i snitt.

- Det er et svært høyt antall klager for en bransje, sier Haug.

Mange av klagene går på at du blir lovet en gratis ringetone eller liknende, men så viser det seg at det i realtieten dreier seg om en dyr abonnementstjeneste.

- Dette er et stort problem, og da må vi ut og sjekke hvordan selskapene markedsfører seg og at de holder seg til de retningslinjene som finnes i bransjen, sier han.

Savner klagenemd
Det er ikke alltid så lett å få ordnet opp dersom du ønsker å få tilbake penger fra en leverandør du mener har lurt deg. Selv om Forbrukerombudet håndterer mange klager, og kontrollerer at selskapene holder seg innenfor markedsføringsloven, er det ofte vanskelig nå frem.

- Inntil vi har på plass en forbrukerklagenemd som har myndighet til å behandle slike saker, må folk ta diskusjonen selv med selskapet bak innholdstjenestene og mobilselskapet sitt, sier Haug.

Netcom bagatelliserer problemet
Selv om Forbrukerombudet har mottat i snitt en klage hver dag i løpet av 2007, mener ansvarlig for innholdstjenester i Netcom, Marius Halle, at dette er lite sammenliknet med hvor stor bransjen er. I løpet av sju år har den mobile innholdsbransjen vokst fra ingenting til å omsette for 1 milliard norske kroner i år.

- Bransjen har vokst veldig fort, og da er det naturlig med noen voksesmerter underveis. Det betyr ikke at det er greit å bryte reglene, så når noen tramper over streken må vi naturligvis stramme inn, sier Halle.

Heller ikke Telenor vil akseptere useriøse aktører i innholdsbransjen.

- Telenor ønsker ikke useriøs cowboyvirksomhet i innholdsbransjen. Det er svært viktig for oss at kundene våre har full forutsigbarhet for hvilket beløp han eller hun belastes på mobilfakturaen. Følgelig har Telenor tidligere stengt for aktører som bryter markedsføringsloven eller de andre bestemmelsene vi har i vårt avtaleverk med innholdsaktørene, sier informasjonssjef i Telenor Anders Krokan til Nettavisen.

Økt bevissthet
Etter at Nettavisen i går satte fokus på villedende markedsføring fra en av innholdsleverandørene på det norske markedet har det kommet inn flere tips fra lesere med lignende erfaringer fra andre selskaper. Selskapet Nettavisen sjekket, Gratis-ringetoner.net fikk i går pålegg fra Netcom om å endre sidene sine.

Nå er teksten gjort tydeligere, men fortsatt lover selskapet «din favoritt 100 prosent gratis ringetone» til kundene sine. Går du derimot inn på den låten du vil laste ned, får du beskjed om at du får en ekstra ringetone gratis ved tegning av abonnement.

Både Netcom og Telenor er opptatt av at kundene bør lese det med liten skrift før de går inn på avtaler som kan koste dyrt.

- Det er viktig at alle kunder er bevisst hvilke transaksjoner de gjør med mobilen, sier Krokan.

Netcoms lover å hjelpe kunder som faktisk har blitt lurt av den aktuelle tjenesten, og råder i tillegg kunder til å være litt ekstra på vakt.

- Det er lite i verden som faktisk er gratis, så det bør blinke en ekstra liten varsellampe når ringetoner og annet mobilt innhold fremstilles som gratis, sier Halle.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere