RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bak scenen på Mamma Mia

Foto: John Hughes (Oslo Cast)
Sist oppdatert:
Side2 fikk være med på prøvene til norske Mamma Mia.

(SIDE2:) - Vi synger på norsk, men du kan fortsatt synge med, mener Heine Totland.

Side2 har møtt fire av skuespillerne som skal holde Abba-feberen ved like i Norge utover våren. Skuespillerne har tett program før premieren, men Mari Lerberg Fossum (Sophie), Heidi Gjermundsen Broch (moren Donna) Heine Totland (Harry) og Paul Ottar Haga (Bill) har likevel tatt seg tid til å møte oss.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Er ikke Streep
Selv om hun har den samme rollen som Meryl Streep, så sammenligner ikke Heidi Gjermundsen Broch seg med den kjente skuespillerinnen.

- Hun har spilt i filmen, og hun er fantastisk. Dette er teater og man må spille på en annen måte for å nå ut til 1400 mennesker, sier hun til Side2.

Er du redd for at publikum skal sammenligne deg med henne?

- Jeg kan ta ansvar for mye, men akkurat det kan jeg ikke ta ansvar for. Og det ville ha vært uinteressant også, om jeg skulle gått utpå der og latet som jeg var henne, for det er jeg ikke. Jeg er kanskje naiv her, for jeg har fått det spørsmålet flere ganger, men jeg tenker ikke på det, sier Gjermundsen Broch.

Skryter av Bjørnov
Heine Totland tror ikke det kommer til å by på problemer at teksten er på norsk.

- Folk kan ikke teksten til Abba uansett. De kan bare voulez-vous ah-ha, så begynner de å mumle, sier han.

Totland har registrert at mange er spente på at tekstene er oversatt til norsk, men han mener oversettelsen gjør at det blir en sterkere opplevelse for publikum.

- Det låter bra. Bjørnov har beholdt hooklinene, sier han.

Med hookline mener Totland at Bjørnov har beholdt deler av refrengene som i for eksempel «Money, Money, Money» hvor de fortsatt synger «Money, Money, Money» før de har byttet ut den engelske teksten.

En av de andre fedrene i stykket, Paul Ottar Haga (Bill), innrømmer at han i utgangspunktet var skeptisk til oversettelsen.

- Men med en gang man hører de, så tenker man ikke på det. Jeg tror publikum vil synge med uten at de vet det – på norsk, sier Haga til Side2.

Vi møter skuespillerne én og én, og alle skryter av Bjørnovs oversettelse av tekstene.

- I «The Winner Takes It All» synger jeg: «Og vinneren tar alt, i skyggen er det kaldt. Der den som taper står, slik er skjebnen vår». Det er ganske fint, synes du ikke? Ingrid Bjørnov har gjort en fantastisk jobb, sier Heidi Gjermundsen Broch til Side2.

Gjermundsen Broch synes det ville ha vært meningsløst å synge sangene på engelsk.

- Det er Abbas sanger i bunnen, men sammen med norske replikker, så ville det ha vært rart å slå over til engelsk, sier hun.

Skuespillet er en utfordring
Musikeren Heine Totland synes det er et stort privilegium å få være med på oppsetningen, men det er også en utfordring.

- Det er mange ting jeg ikke har jobbet med før. Jeg er jo musiker, og det har jeg mye erfaring med. Utfordringen er skuespillet og koreografien. Det er nok skuespillet som er min aller største utfordring, og det er den prosessen som opptar meg mest sier Totland.

Nervene har ikke vært et problem for Totland tidligere, men han utelukker ikke at de kan komme nå.

- Jeg har jo gjort opptil 150 opptredener i året i det siste, så nerver er ikke plagsomt for meg. Men jeg må innrømme at her har jeg litt nerver for skuespillet. Når jeg først skal debutere som skuespiller, så er jo dette et stort sted å gjøre det. Det er en veldig hard og krevende jobb. Det er lett underholdning, men det er ikke lettvint, sier han.

Mari Lerberg Fossum debuterer også på den store scenen i Mamma Mia. Hun går første året på Bårdar Danseinstitutt. Foreløpig har hun ingen problemer med nervene.

- Jeg tar en dag om gangen, men de kommer garantert til å dukke opp. Man blir jo nervøs, men det kommer an på hvor godt forberedt man er. Det er uansett sunt å være litt nervøs og ha noen sommerfugler i magen, sier hun.

Heidi Gjermundsen Broch tror også nervene kommer etter hvert.

- Nå er det mange oppgaver som skal løses, så fokuset ligger der. Vi er ikke på prestasjonsnivå ennå, men når vi kommer dit, så kommer nok nervene. Det er langt unna ennå, sier hun.

Paul Ottar Haga tror derimot ikke at han kommer til å bli nervøs.

- Jeg fant ut for noen år siden at jeg måtte kvitte meg med det. Det må være en glede å stå der, så nerver har jeg veldig lite av. Jeg har jo spenning og gledesnerver, sier han.

Haga mener det hele må handle om å ha det gøy.

- Topplederen for den internasjonale Mamma Mia var innom her om dagen og han sa: «Remember, we are in the entertainment business, we are here to entertain.» Og det gjør vi, sier han.

Er i rute
Til tross for at de kun har holdt på i fire uker og det bare er seks uker til premieren, så er skuespillerne kommet godt i gang med prøvene.

- Vi har jo ennå litt tid igjen, og det er godt. Vi har et ensemble som tar ting fort. Den første uka ble alt det musikalske prentet inn, så det har gått fort, sier Mari Lerberg Fossum.

Heidi Gjermundsen Broch og Heine Totland mener de er i rute til premieren, mens Paul Ottar Haga går enda lenger i sine påstander.

- Vi har veldig god tid. Vi har jobbet fire uker nå og alt er lagt. Vi har seks uker på å jobbe med det tekniske. Vi går inn i et ferdigbygd produkt, så 90 prosent er satt og vi har ti prosent på å være kreative og gjøre det til vårt eget, sier han.

Totland påpeker hvor stor produksjonen faktisk er.

- Vi på scenen er bare en liten del av dette. Det er over 30 stykker i den tekniske staben, sier han.

Tror på suksess
Mandag var det solgt 70 000 billetter til musikalen, og skuespillerne har stor tro på stykket. Men de vil ikke bli sammenlignet med filmen.

- Det er hyggelig at filmen har hatt så stor suksess. Det er to forskjellige ting, så det kan ikke sammenlignes, sier Lerberg Fossum.

Gjermundsen Broch er enig med hun som skal være datteren hennes i noen måneder fremover.

- Jeg synes det er bra for produksjonen at den har hatt så stor suksess og jeg tror mange av billettene blir solgt på grunn av det. Filmen bygger jo på teaterversjonen, men det er jo noe helt annet, sier hun.

Mennene innrømmer at de ikke visste hva de gikk til da de var på audition.

- Første gangen jeg så stoffet, var da jeg så filmen i sommer. Jeg visste ikke hva jeg gikk til da jeg var på audition. Men vi kunne ikke ha fått bedre drahjelp enn filmen, sier Haga.

- Da jeg takket ja, så hadde jeg verken sett musikalen eller filmen. Men jeg ville ha vært dum dersom jeg sa nei. Jeg ble utrolig smigret over at de ville ha meg, sier Totland.

Skuespillerne synes det er gøy at musikalen selger mange billetter.

- Det er som forventet. Jeg regner med at vi nærmer oss 100 000 til premieren. Jeg håper og tror det. Dette er nok den musikalen folk bare må se i år, sier Haga.

Totland mener man ikke kan forvente å selge mange billetter.

- Man lærer i dette gamet at det å selge mange billetter ikke er en selvfølge. Det er kjempegøy. Folk skal være glade for at det kommer en stor West End produksjon til Oslo. Den er fornorsket, men disse guttene leker ikke teater. De kommer rett fra Johnny Depps «Sweeney Todd» til oss, sier han.

Gjermundsen Broch synes ikke bare det er gøy for skuespillerne at billettsalget går så det suser.

- Det er gøy for oss, men også enormt gøy for dem som har satt i gang denne produksjonen. Det er et ukjent antall billetter som må bli solgt for at dette skal lønne seg for dem. Og det er ikke minst gøy at vi skal spille for fulle hus, sier hun.

Haga synes også det er fint at de har funnet løsninger for dem som bor i andre landsdeler, men som ønsker å få med seg musikalen.

- De blir flydd inn til Oslo, med en «fly-hotell-Mamma Mia-billett»-pakke. Jeg tror det koster 2000 kroner fra Trondheim, og det er jo ikke ille med tanke på at billetten koster 600 kroner, sier han.

Haga synes det er et privilegium å få være med på dette.

- Det er spesielt morsomt å få jobbe med det engelske teamet som legger lista så høyt. Det er en setting hvor kun det beste er godt nok, og dermed føler man at man er med på en suksess, sier han.

Gøy med nyåpning
Skuespillerne synes det er gøy å få være med på det første stykket som settes opp etter at operaen flyttet ut.

- Jeg synes det er fint at bygget som teater får et videre liv. Og at bygget blir oppdatert, men at det bevarer det som gjør bygningen spesiell, sier Gjermundsen Broch.

Men det er ikke bare oppussingen som er bra med teateret.

- Det er morsomt å være her, for vi er med på å bygge opp et nytt teater i Oslo. Det er fint at det finnes noen krøsuser med kulturinteresse, sier Haga.

Totland går enda lenger i å beskrive scenen.

- Scenen er et eventyr. Det er så bra scene og det er så påkostet at jeg tror det kommer til å bli en opplevelse for publikum, sier han.

At skuespillerne tror på det de er med på er det ingen tvil om. De har i hvert fall klart å overbevise meg om at denne musikalen må sees, og det til tross for at jeg har sett musikalen på engelsk og at jeg var i tvil om den ville funke med norsk oversettelse.

Mamma Mia har premiere 19. mars.

Se bildekarusell fra filminnspillingen:

68

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere