Bakterier dypt under jorden kan hjelpe i jakten på utenomjordisk liv

Ny forskning kan skape nytt håp for utenomjordisk liv

Et ti år langt forskningsprosjekt viser at det yrer av liv langt under jordoverflaten. Prosjektet - Deep Carbon Observatory - har oppdaget flere interessante funn.

Knapt levende "zombie"-bakterier og andre livsformer utgjør en enorm mengde karbon dypt under jordens overflate. Massen er 245-385 ganger større enn karbonmassen til alle mennesker på jorden, følge forskerne i studien.

70 prosent av jordens bakterier er under bakken

Studien varer i ti år og nærmer seg nå slutten. Forskerne kommer fra flere land, og samarbeider internasjonalt for å avsløre jordens indre hemmeligheter.

Rapporten viser at at den dype biosfære, som er der bakteriene lever, er nesten dobbelt så stor som volumet av verdenshavene.

Les også: Norsk gjennombrudd for sildepille mot psoriasis

Forskerne har borret flere hull fem kilometer ned i jorda, og på denne måten samlet inn data fra hele verden. Ved hjelp av denne metoden har Magnus Steigedal er forsker innen mikrobiologi ved NTNU, og han sier at bakteriene har havnet under jordens overflate på mange måter.

- Noen har havnet der når havene på jorden så annerledes ut. De bodde opprinnelig på havbunnen, men sedimenter har havnet oppå dem og de har blitt dyttet langt ned i bakken. Noen mikroorganismer vil også kunne vokse under slike betingelser og vil gi opphav til store mengder bakterier som lever i ulike bergarter, sier han til Nettavisen.

Steigedal legger til at mange bakterier er fanget ved vulkansk aktivitet, og har på den måten blitt flyttet under jordens overflate.

- De har over tusenvis av år utviklet evnen til å vokse på disse stedene, sier han.