BankIDs innlogging på mobil for Telenor-kunder var nede mandag formiddag. Ved 12-tiden var problemet løst.
Nedetiden betydde at ingen med Telenor-abonnement kunne bruke BankID på mobil til å logge seg inn på ulike tjenester.
BankID opplyser at de jobber med å rette feilen.
- Det startet klokken 0945 og vi har ikke tidsestimat for når feilen er rettet, sa kommunikasjonsjef Hanne Kjærnes i BankID til Nettavisen tidligere.
- Vi er veldig lei oss for at det igjen er problemer for Telenor-kundene. Hvis man må logge seg inn, så kan de bruke kodebrikken, sa Kjærnes.
Dette var langt fra første gang at Telenor-abonnenter mistet muligheten til å logge seg inn med BankID på mobil. I 2019 skjedde det blant annet i november og september. Les egne saker her og her.
- Hvorfor er det stadig problemer for Telenor-kundene?
- Når feilen er knyttet til en spesiell teleoperatør, så skyldes det at feilen ligger der. Vi jobber sammen med Telenor for å finne ut hvor i kjeden feilen ligger, sier Kjærnes.
Hun sier at de også jobber for å forbedre stabiliteten for Telenor-kundene.
Informasjonssjef Magnus Line i Telenor beklager at det igjen var feil med BankID.
- Det er veldig beklagelig at dette gjentar seg til stadighet. Vi jobber med å stabilisere plattformen som brukes til denne tjenesten, og finne ut hva som er feil. Det er vanskelig å gå i mer detaljer om problemet, sier Line til Nettavisen.