RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Art of Taste

Barn og unge må bli sunnere

Barn og unge i Norge spiser mindre enn halvparten av den mengde frukt og grønnsaker som er anbefalt.

Særlig viktig er det å øke inntaket av grønnsaker, skriver helsenytt.no.

Helst skal mennesker i vekst spise 200 gram frukt og 300 gram grønnsaker hver dag.

Enkelt å gjennomføre
Og ifølge postdoktor stipendiat Lene Frost Andersen ved avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, er det ikke så vanskelig som det kan høres ut.

- Tommelfinger-regelen er at et stykk frukt tilsvarer omtrent 100 gram. Hvis barnet spiser et eple og en appelsin, er dagsanbefalingen oppfylt. For grønnsaker er det litt vanskeligere. 100 gram tilsvarer to små poteter, en stor eller to små gulrøtter, en liten bolle med salat, noen buketter brokkoli eller blomkål, et par tomater eller seks cherrytomater, sier Frost Andersen til helsenytt.no.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere