RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Barnefamilie ble nektet å reise til Tyrkia

BLE STOPPET: Oddvar Brekke og Sissel Berge fra Åsane ble nektet å reise til Tyrkia med sønnen på seks år og datteren på fire. - Nå vil vi advare folk, sier Brekke.
BLE STOPPET: Oddvar Brekke og Sissel Berge fra Åsane ble nektet å reise til Tyrkia med sønnen på seks år og datteren på fire. - Nå vil vi advare folk, sier Brekke. Foto: Skjalg Ekeland
Sist oppdatert:
Familien Berge forsikret seg om at det ville gå bra å reise på ferie med nødpass og E-visum. Men da de kom til gaten fikk de beskjed på at de kunne glemme hele ferien.

(BA.no): Ved bagasjebåndet på Flesland sitter Oddvar Brekke, Sissel Berge og barna på seks og fire år med koffertene sine. Klokken er snart åtte, og de skulle egentlig ha vært på flyet til Side i Tyrkia. Der skulle de være i en uke på et all-inclusive-hotell. Men slik gikk det ikke.

– Vi oppdaget litt for sent at passene til ungene bare var gyldig i tre måneder, derfor dro vi til politistasjonen på tirsdag for å få nødpass, forteller familiefaren Oddvar Brekke til BA.no.

For å forsikre seg om at det gikk fint å reise til Tyrkia med nødpass, tok han kontakt med reiseselskapet Ving.

– Jeg var på chat med Ving mandag kveld, der jeg spurte om de samme detaljene angående nødpass og e-visum. De kunne også da bekrefte at dette gikk fint. Dermed kjøpte vi nødpass tirsdag i den tro om at det gikk bra.

Ble forsikret om at det skulle gå bra

Han ringte også politiet på Flesland.

– De sa at det skulle gå bra, og at de ikke hadde hørt om at noen hadde blitt sendt hjem, forteller familiefaren.

Politibetjenten på vakt spurte også en kollega mens han hadde Brekke på tråden.

– Og han sa også at det skulle gå bra.

Brekke sjekket også med politiet da han fikk utstedt nødpassene.

– De sa at så lenge nødpasset hadde lenge nok gyldighet, var det ikke noe problem.

Tyrkiske myndigheter krever at passet skal være gyldig seks måneder etter hjemreise.

Sjekket igjen etter medieoppslag

Torsdag kveld leste Brekke en artikkel om at nødpass ikke var gyldig i Tyrkia.

Derfor kontaktet han politiet igjen.

– De sa at så lenge vi hadde e-visum, så skulle ikke de stanse oss.

ENDRET SIDE: Denne skjermdumpen tok Oddvar Brekke fra landsider.no denne uken. Nå er det oransje passet flyttet og url-en til denne siden slettet.

Brekke kontaktet reiseselskapet igjen for å være helt sikker.

– De sa også at det ikke var noe problem, og at heller ikke de hadde hørt om noen som hadde blitt sendt hjem.

Han forsøkte også flere ganger å kontakte den tyrkiske ambassaden, der han aldri kom gjennom til riktig person på grunn av stor pågang.

Ble nektet å reise

Men problemer ble det. Lørdag kveld sjekket familien Brekke inn bagasjen på Flesland. De gikk gjennom sikkerhetskontrollen, handlet på tax-free-butikken og gledet seg til en uke på koselig badeferie. Men i passkontrollen startet problemene.

– Hun fra politiet som sjekket passene våre sa at vi ikke kunne reise, forteller familiefaren.

Fakta: NØDPASS

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • Hvis du ikke rekker å bestille et ordinært pass før du skal reise, kan du få utstedt nødpass hos politiet.
  • For å få nødpass, må du fremlegge dokumentasjon på reisen sammen med søknaden.
  • Du skal som hovedregel henvende deg til ditt lokale politi når du skal søke om nødpass.
  • I nødpass er opplysningene på personaliasiden skrevet for hånd. Passet kan ikke benyttes ved innreise til blant annet USA og Tyrkia. Man er selv ansvarlig for å undersøke om det landet du skal reise til godtar nødpass.
  • Nødpass koster 450 kroner for voksen og 270 kroner for barn.
  • Nødpasset er gyldig bare for én enkelt reise, og det må leveres til politiet eller grensekontrollen når du kommer tilbake til Norge.
  • Du må ta med eget passfoto til nødpass fordi biometrikioskene hos politiet ikke kan benyttes til å ta bilde til nødpass.

Han forklarte at de hadde snakket med politiet flere ganger, og blitt forsikret om at det skulle gå bra.

– Hun mente at vi umulig kunne ha ringt. Akkurat som om vi bare skulle lyge til henne, sier Sissel Berge.

Motvillig slapp politibetjenten familien inn til gaten.

– Hun sa at vi ikke ville komme videre derfra uansett, sier Berge.

Dessverre for familien hadde hun rett i det. Familien fra Åsane ble sammen med en familie på fire fra Florø nektet å gå ombord på flyet til Tyrkia. De skulle være borte i to uker, og hadde betalt 40.000 kroner for sin ferie.

– Det var ikke tema at vi skulle få være med. Ingen diskusjon engang, sier Brekke.

De fikk beskjed på at bagasjen deres allerede var tatt ut fra flyet.

– Barna ble helt knust

– Barna våre ble helt knust, spesielt sønnen vår på seks år. Men de har roet seg litt nå med ipad og sjokolade, forteller familiemoren.

Likevel er de utrolig skuffet over at de til tross for gjentatte sjekker, har blitt betrygget om at de kunne reise.

– Hvis vi måtte flydd til ambassaden i Oslo for å stemple visumene, så hadde vi jo gjort det. Men da måtte vi jo fått beskjed på det, sier Brekke.

Han har derfor en klar beskjed til alle som skal til Tyrkia.

– Uansett hva dere hører, så må dere ikke stole på det. Du kommer deg ikke til Tyrkia med nødpass, sier han.

Det var ikke bare reisende til Tyrkia som fikk problemer lørdag kveld.

– Vi traff også en familie som skulle til Brasil. De hadde fått utstedt nødplass på flyplassen i dag, og fikk heller ikke reise.

BA har kontaktet politet på Flesland, men vedkommende som tok telefonen ville ikke snakke med media. Sjefen for politiet på flyplassen har ikke vært tilgjengelig for kommentar lørdag kveld.

– Supertrist

Reiseselskapet Ving forklarer at det det kom ny informasjon fra tyrkiske myndigheten denne fredagen.

– Vi forholder oss til UDs informasjon og oppdateringer, og dette fikk vi ikke vite før på fredag, sier salgs- og driftsdirektør i Ving Marie-Anne Zachrisson til BA.

Hun synes veldig synd på familiene som ikke fikk være med til Tyrkia.

– Det var supertrist og utrolig uheldig. Vi har fitt den informasjonen vi hatt, og det gjelder helt sikkert for politiet også, sier hun.

Ving la ut varsel om regelendringene på sine sider så snart de fikk vite det.

– Så da kan ikke familien ha sjekket våre nettsider etter oppdateringen, sier hun.

– Ingen erstatning

Ving kommer ikke til å tilby kundene erstatning for den tapte ferieturen.

– Det er kundens ansvar å ha riktige innreisedokumenter.

Flyselskapet vil heller ikke sende avgårde de reisende uten riktige papirer.

– Det er flyselskapets ansvar å sjekke at de reisende har riktige dokumenter.

Etter det BA erfarer skal det ha kommet passasjerer i retur til Flesland fra Tyrkia fordi at de ikke hadde papirene i orden.

– Da er det flyselskapets ansvar å få passasjerene tilbake. Det kan selskapet også få en straff for, opplyser Zachrisson.

Hun har også hørt at det har vært vanskelig å komme gjennom til den tyrkiske ambassaden.

– Tyrkia er et populært reisemål, og de har nok fått problemer når tusenvis av nordmann har prøvd å få informasjon.

Les flere saker på BA her


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere