RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
STENGT: Barnehagen på bildet er stengt på grunn av rasfare, men trafikken kan stå i kø like bak.
STENGT: Barnehagen på bildet er stengt på grunn av rasfare, men trafikken kan stå i kø like bak. Foto: Magne Turøy/BA

Barnehagen stengt på grunn av rasfare - men bilene kan stå i kø like bak

- Dette er helt på trynet.

- Jeg begynner å lure på om det må gå liv tapt for at noe skal bli gjort. Det er helt på trynet, sier Kjetil Skaar BA.

Han leverer pakker for logistikkbedriften DHL, og kjører strekningen mellom Voss og Bergen hver eneste dag. Han føler seg slett ikke trygg når han er ute og kjører. Spesielt ett område bekymrer ham.

Barnehagen på bildet er fraflyttet på grunn av frykt for ras. På veien rett ovenfor, enda nærmere fjellsiden, står bilene i kø og venter på å få kjøre gjennom tunnelen.

På grunn av veiarbeid, er det innført manuell dirigering og lysregulering like før Stanghelletunellen.

Når det er lysregulering, blir bilene stående i kø rett ovenfor barnehagen. Ved manuell dirigering blir bilene stoppet tidligere på veistrekket.

- Lytter til fjellet
- En brannmann som jeg snakket med fortalte at han setter på håndbrekket, tar av seg bilbeltet og lytter etter lyder fra fjellet, slik at han er klar til å stikke hvis noe skulle skje når han står der, sier Skaar.

Statens vegvesen avviser at det er farlig å stå der bilene i dag blir stående når det er lysregulering.

- Det har vært gjort en vurdering av en geolog og vi har utarbeidet rapporter. Det er også gjort sikringstiltak på stedet, sier prosjektleder Knut Tøn til BA.

Han forteller at arbeiderne trekker ut fra området hvis det meldes om ekstreme mengder nedbør.

- Rasfarlig område
Det var Vaksdal kommune som tok avgjørelsen om å stenge barnehagen etter at foresatte og personell i barnehagen uttrykte bekymring for at det skulle rase. Lørdag 6. april i fjor løsnet en stor stein fra fjellsiden, nær barnehagen. Ingen ble skadet, men mange ble redde.

20. mars i år slapp to franskmenn til alt hell uskadet fra det etter å ha kjørt inn i det ene av to ras mellom Bulken og Voss.

Siden 2010 har det vært til sammen 260 ras på E16.

- Jeg skjønner at de som kjører på veien er bekymret, det er jo et rasfarlig område. Samtidig var det ikke slik at de geologiske rapportene tilsa at vi måtte flytte fra barnehagen, men vi valgte å ta barna ut av barnehagen fordi ansatte og foresatte var så bekymret som de var, sier ordfører i Vaksdal kommune, Eirik Haga, til BA.

- Farligere andre steder
Geolog Håvard Hauso har jobbet med å undersøke området, og mener at stedet Skaar reagerer på ikke er spesielt farlig.

- Faren er større ved Staveneset, 700-800 meter unna. Der fikk ikke veivesenet lov til å stoppe biler, men et sted må man jo ha stoppen, sier han til BA.

Veiarbeidet som foregår ved Stanghelletunellen er ventet å stå ferdig i midten av mai.

Det arbeides med å bygge en ny portal på Stanghelletunellen, etter at den gamle ble ødelagt etter et ras som gikk 17. april i fjor.

Også i 2011 gikk det et ras i dette området.

Les flere saker hos BA.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere