*Nettavisen* Nyheter.

Båt for ekte Hardy-gutter

Foto: Hardy Marine

Vakkert, solid, praktisk og funksjonelt: Hardy-båtene er båter med stor B. Det britiske båtmerket burde ha appell blant norske båtbrukere, men er lite utbredt her i landet. Se bildene.

26.04.05 18:54

Hardy Marine Ltd er engelsk marine-kvalitet i alle ledd. Det formentlig lyser britisk los, havnekaptein og admiral av konstruksjonen.

For oss som vokste opp med - og leste - detektivserien Hardy-guttene på 60- og 70-tallet, er dette til å få tårer i øynene og vann i knærne av. Hardy-navnet og verftet i Norfolk er på en måte «dobbel mimring».

Vakkert
Fra 20 fot enkel «fiskebåt» og oppover til stoltheten Hardy 50, som er verftets stolthet.

Dette er båter med stor B. De ligner norsk snekketradisjon, hurtigbåttradisjon og Furuholmen-tradisjon. Hvem som har kopiert hvem oppover årene vites ikke. Og det spiller heller ingen rolle. Det er vakkert, solid, praktisk og funksjonelt.

Prisen
Hvorfor selges det ikke flere Hardy i Norge? Det er sannsynligvis prisen. Båtene er regnet som eksklusive – helt fra 20-foteren av. Sammenligner man båtene i 30-fotsklassen - for eksempel en Saga 315 og en Hardy 32 - må du ut med nesten det doble før båten kan fortøyes på din egen kai. Ca 2,5 millioner norske kroner vil Hardy-båten koste deg.

Og 20-foteren går fort over en million.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ingen Tupperware
Hardy er for ekte mannfolk, eller Hardygutter. Pilot-båt eller los-stilen gir et klassisk tøft preg.

Det er treverk og innredningsløsninger med klassisk preg. Bygget sammen og arrangert som det norske kongeskipet. Alt er klassisk maritimt i stilen. Selv den 20 fots såkalte «arbeidsbåten» ser ut som lettbåten til «Norge».

Har alt – og litt til
Båtene holder en nesten ekstrem materialkvalitet på alle modeller. Både når det gjelder rustfritt, beslag og treverk er det bygget for å vare evig.

Det nytter ikke å liste opp hva som er «inklusive». Og motoralternativene leveres og beskrives på toppmodellene etter samme prinsipp som gode gamle Rolls Royce gjorde på bilsiden: «Enough» - ganske enkelt.

Båtene bygges individuelt sammen med kjøperen. Alle detaljer avtales og skreddersyes.

Egne klubber
Hardyeierne er ikke helt som andre båteiere. De har dannede klubber der blazeren er obligatorisk, og der det britiske flagget til enhver tid holdes i henhold til flaggreglene. Etter hvert har de også fått noen meget dannede nettsteder der erfaringer og båtgleder deles.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.