RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Båt med hybridmotor

Sist oppdatert:
Biler med hybrid er kjent. Østerrikske Frauscher viser ny miljøbåt.

Frauscher har bygget lystbåter i 80 år, og har i den senere tid spesialisert seg på særegne åpne båter i størrelsen rundt 20 fot.

Denne artikkelen er hentet fra Kastloss.no.

I tillegg har det østerrikske verftet, som ligger plassert i vakre Gmunden, lekt seg med elektrisk drift på noen av sine båter. Regler til utslipp og støy er nemlig svært strenge på en del europeiske innlandssjøer.

Hybrid
Düsseldorfmessen i slutten av januar, viser Frauscher, i samarbeid med den kjente østerrikske motorprodusenten Steyr, en hybridløsning for båter. Under navnet «Hybrid Propulsion System» skal dette være første gang et hybridsystem blir brukt om bord i en fritidsbåt.

Frauscher er foreløpig litt tilbakeholdne med den tekniske informasjonen, men systemet skal fungere slik at båten kan gå opp til fem knop med elektromotor, og fungere bra ved rolig hyggekjøring i trange farvann.

Bedre akselerasjon
Når du trenger mer kraft, startes dieselmotoren på vanlig måte. I likhet med hybridsystemet man ser på mange bilmodeller, vil elektromotoren hjelpe dieselmaskinen i akselerasjonsfasen.

Det skal ifølge Frauscher gi lavere forbruk og bedre akselerasjon.

Daglige båtnyheter og prøvekjøringer finner du på Kastloss.no.

I tillegg skal elektromotoren eliminere behovet for en egen generator til annet strømforbruk om bord.

Mer om båt og båtliv: Nettavisens båtmagasin

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere