Gå til sidens hovedinnhold

Båter til bunns hver dag

Mye snø og is har ført til rekordmange båtskader så langt denne vinteren.

- Båter går til bunns hver eneste dag nå for tiden. Det skjer mange dramatiske hendelser rundt om på båthavnene, sier informasjonsdirektør i If Forsikring, Jack Frostad, til Nettavisen.

Mange glemmer at de er båteiere også på vinterstid, og tenker ikke på konsekvensene for båten når snø, is og mange minusgrader trenger seg på.

- Jeg pleier å si at is og snø er båtens verste fiende. Båten skal måkes og holdes fri for snø og is hele vinteren!

Snøen senker båten
Frostad forklarer at klassikeren blant båtskadene på vinterstid er at båten dekkes til for dårlig, slik at snøen derfor legger seg på båten, fryser til is, og sprenger ned i avløp og dreneringssystemer. Dermed tynges båten slik at den begynner å ta inn vann. Dette skjer raskt når båteiere gir snø og is lov til å legge seg i mengder.

- Derfor har vi nå gått ut og sagt at de som nå ikke har vært nede på båthavna og sett etter båten sin, uavhengig om den ligger på vann eller land, må komme seg ned og sjekke.

Han understreker at selv om båter er dekket av presenning, betyr ikke det at de er helt utenfor fare.

- Hvis snøen på presenningen ikke renner av, men får lov til å begynne å samle seg, har du plutselig et stort svømmebasseng på dekket. Snøen må måkes vekk fra båten uansett.

De verste tilfellene forekommer når båten ikke er i bruk, og eier ikke passer på.

If Forsikring har denne vinteren fått inn betydelig flere skademeldinger på båter enn tidligere.

- I de siste seks, syv ukene har vi fått skademeldinger om over hundre båter som har sunket. Dette skjer over hele landet, men det er litt færre tilfeller i Nord-Norge enn på Sør-, Øst- og Vestlandet, sier Frostad.

- Steng kranene
Båter som ligger på vannet skal ha stengekraner på skroggjennomføringer for avløp fra blant annet toalett, vaskeservanter og utpumping av vann fra kjølen. Ifølge Frostad skal disse være stengt om vinteren.

Mange båter, og spesielt små skjærgårdsjeeper, har selvdrenering slik at vannet renner ut av båten med avløp bakerst i båten. Disse må stenges av om vinteren.

- Ellers vil snøen legge seg og tynge båten ned slik at vannet renner inn, og ikke ut. Dette er det mange som ikke har gjort i vinter, sier han.

Dekkes ikke av forsikringen
I forsikringsvilkårene står det at båten skal holdes fri for snø og is, holdes lens, og dekkes til. Båtforsikringen dekker ikke skader som skyldes, eller er en følge av, snø- og istyngde, frost og issprengning eller berøring med is.

- Unntaket er hvis båten ligger i boblehavn, en havn hvor det bobler og holdes isfritt. Da dekkes skader som skyldes snø eller is, men det er uansett alltid et krav om at båten jevnlig skal frigjøres for snø og is.

I tillegg fører forsikringsselskapet et krav om at alle båter som ligger på vannet, skal ha kraner som stenger avløpene.

- Ikke få panikk
- Så fort det legger seg mengder med snø på båten, skal det bort. Været er uforutsigbart, og regn kan gjøre snøen tyngre med is. Mange tar dette altfor lett, mener Frostad.

Han understreker likevel at folk ikke må få helt panikk, men ber dem en gang i uka ta seg turen ned på båthavna for å se at alt er i orden. Og om båten ligger på land kan det være lurt å se etter om oppstøttesystemet har beveget seg noe, eller om det står like støtt som da det ble satt opp.

- Husk på å være en god båteier også på vinteren. Det er gjerne da båten trenger ekstra pleie. Ellers er det bare å glede seg til vår, humrer han.

Reklame

Best i test: Maskinene som gjør frityrmaten sunn