RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bates i femti

Sist oppdatert:
Over en dobbeltside i dagens Aftenposten inviterer Bates Reklamebyrå alle sine tidligere ansatte til 50-års jubileum.

I disse dager er det 50 år siden Finn Alfsen og Torolf Becker startet byrået Alfsen & Becker som siden skulle bli AB Bates. Siden da har det meste av alfabetet blitt flittig brukt rundt Bates. City og Ted. Spielvogel og GreenHouse. Bergen, Stavanger, 1, 2, 3, 4, 5 og mange flere.

Nå kommer de snart til å skifte navn nok en gang, etter det Propaganda kjenner til ligger til an til at byrået inngår i byråkjeden Red Cell, etter at Bates eier Cordiant tidligere i år ble kjøpt av konkurrenten WPP.

Nå inviterer de altså til 50-års jubileum.

De er invitert alle sammen: tidligere Bates-sjef, nå toppsjef i Ementor, Arne A. Jensen, fotballpresident Per Ravn Omdal, byråets forrige administrerende direktør Gisele Marchand, avtroppende kreativ leder i Leo Burnett, Erik Heisholt.

Invitert er også kunstnere Karl Erik Harr og Per Maning, ungkar Max Marius Almaas, som alle har en fortid i Bates, og nåværende ansatte som Eva Sannum og Jan Blicheldt.

Bates har lenge vært et av de store reklamebyråene i Norge, men har de siste par årene opplevd et dramatisk fall i inntektene. Fra 1998 til i fjor falt inntektene fra 280 millioner kroner til 76 millioner kroner. På fem år har Bates gått fra 180 til rundt 60 ansatte.

Det er ikke bare antall ansatte som er redusert. Da byråets forrige administrerende direktør, Gisele Marchand, ble ansatte besto de av 13 ulike avdelinger, dette ble redusert til fem. Byrået fokuserer nå sterkere på de fem kjerneområdene reklame, direktemarkedsføring, sisteledd, design og medierådgivning.

Gjennom en årrekke har byrået betjent en rekke av landets mest kjente annonsører. Nylig ble de blant annet hedret for sitt langsiktige arbeid for Evergood. De har også jobbet lenge for en betydelig kunde som bilimportøren Møller, som har gitt dem mulig å gjøre reklame for kjente bilmerker som Audi og Volkswagen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere