RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bedre skoleresultater med trivsel

Foto: Diane Diederich (istockphoto)
Sist oppdatert:
Unge som opplever at de har det bra i livene sine, gjør det også bedre på skolen.

Oslo (ANB): Det er rapporten «Sammenhengen mellom psykisk helse, skolemiljø, skoletrivsel og skoleprestasjoner» av professor Oddrun Samdal ved Universitetet i Bergen som viser dette.

Rapporten er skrevet for Kunnskapsdepartementet.

4.000 unge
Nesten 4.000 11-, 13- og 15-åringer i hele Norge er med i undersøkelsen. Den viser at livstilfredshet, det å ha det bra i livet, har stor betydning for både skoletrivsel og skoleprestasjoner.

Rapporten viser også at 90 prosent er over gjennomsnittet tilfreds med livet.

- Det er positive tall, og også tallene for skoletrivsel er høye i Norge, sier Samdal til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Men 25 prosent av jentene og en noe lavere andel gutter opplever daglige helseplager.

- Det er bekymringsfullt. Disse elevene vil trolig ikke ha det samme overskuddet til å yte på skolen fordi de bruker en del av kapasiteten sin på å håndtere plagene, sier Samdal.

Bedre med aktivitet
Elevenes helseatferd har også betydning. Rapporten viser for eksempel at 15-åringene trivdes bedre på skolen dersom de var regelmessig aktive utenom skolen. De som var aktive hadde også mindre sannsynlighet for lavere skoleprestasjoner.

- En forklaring kan være at aktivitet gir bedre konsentrasjon. En annen forklaring kan være at de som er opptatt av å holde seg i god form kanskje også ellers har en sunn livsstil, med fokus på utvikling og læring, sier Samdal.

Elever som opplever å være stresset av skolearbeidet trives imidlertid mindre på skolen og rapporterer lavere skoleprestasjoner.

- Det understreker betydningen av å studere nærmere hva som skaper elevenes opplevelse av stress i skoledagen, sier Samdal.

Lærerstøtte viktig
Samdal konkluderer med at funnene understreker betydningen av at skolen og utdanningssektoren jobber for tiltak som kan være med på å fremme elevenes livstilfredshet, helsevaner og skoletrivsel.

Hun påpeker at utdanningssektoren allerede har tatt viktige steg i riktig retning og understreker at det er viktig at hele skolen, det vil si alle lærerne og elevene, deltar i satsingen.

Lærerstøtte er også er et element som fremmer elevenes skoletrivsel. Med dette menes at lærerne følger opp den enkelte elev tett og er opptatt av et godt sosialt klima. Helsesøster og skolehelsetjenesten vil også kunne ha en viktig rolle i å se elever med spesielle oppfølgingsbehov, påpeker Samdal. (ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere