RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bedrifter mot børs gir mat til PR-bransjen

Sist oppdatert:
Flere bedrifter sikter mot børs i løpet av året. Det betyr flere oppdrag for en presset PR-bransje.

For tre år siden sto selskapene i kø og banket på døren til Oslo Børs. Store konsern som Telenor og Statoil var blant de aksjene som ble gjort tilgjengelig for allmennheten. Og PR-byråene gned seg i hendene.

Men så sa det stopp. I løpet av året har det knapt vært ett eneste selskap som har gått på børs og en plaget PR-bransje har snakket med håp om i stemmen om alle børsnoteringene som skal komme helt siden pilene begynte å peke oppover, men det har kun blitt med snakket.

Nå ser det derimot ut til å gå motsatt vei. Stadig flere selskaper snakker om børsnotering, viser en oversikt fra vår søsterpublikasjon iMarkedet.

Bredbåndsselskapet NextGenTel er første selskap ut. De skal på børs i løpet av desember. Norwegian planlegger børsnotering innen tre måneder, mens rosinen i pølsa er Hydro Agri skilles ut fra morselskapet og går på børs første halvår i 2004. Dette ligger an til å bli et av de største oppdragene innen finansiell kommunikasjon det neste året, etter det Propaganda kjenner til.

Leder i bransjeforeningen Norske Informasjonsrådgivere, Lars Erik Grønntun, bekrefter overfor Propaganda at børsnoteringene som er på vei, vil bidra til å gi PR-bransjen et løft.

- At det blir en bidragsyter, er helt klart. Det har blitt vanligere å trekke PR-byråer med inn i planlegging og gjennomføring av børsnotering, men det er et spesialistmarked og ikke alle byråene er like ivrige på å få slike kunder. Jeg vil være varsom med å legge for store forventninger på dette isolert sett, sier Grønntun.

Grønntun viser til at dette markedet ikke er så alt for stort for utenlandske byråer. Internasjonale undersøkelser viser at finansiell kommunikasjon utgjør mellom to og fem prosent. I Norge er nivået noe høyere.

- Norske PR-byråer kommer ofte inn noe høyere i verdikjeden enn PR-byråer i utlandet. Derfor er slike oppdrag viktigere for norske byråer, sier Grønntun til Propaganda.

En undersøkelse gjennomført av NIR for snart to år siden, viste at finansiell kommunikasjon, utgjør mellom fire og seks prosent av bransjens inntekter. Grønntun tror nivået er noe høyere, siden undersøkelsen ble gjennomført en periode med få børsnoteringer.

- I 2001 var dette markedet ganske nede. For en håndfull byråer er dette markedet ganske viktig, men nøyaktige prosenter tør jeg ikke si noe om.

JKL Woldsdal, GCI Monsen, Burson-Marsteller, Gambit, Geelmuyden.Kiese og nystartede Trolltind Kommunikasjon er noen av de byråene som har finansiell kommunikasjon som ett av sine spesialfelt.

Grønntun tror ikke at markedet for finansiell kommunikasjon er det eneste som vil bidra til at det kommende året vil bli bedre enn de foregående for den norske PR-bransjen.

- Det private etterspør, i likhet med offentlige etater, PR-tjenester i større grad nå enn tidligere. Det bidrar til at jeg er moderat optimist, avslutter Grønntun.

Selskaper som sikter mot børs:

Helt konkret:

NextGenTel i midten av desember

Hydro Agri - første halvår 2004

Norwegian - innen tre måneder

Sannsynlige i løpet av et år:

Lindorff

Plantasjen

Questerre Energy (canadisk gasselskap)

Mamut

Nefo Fender Forsikring

Mulige:

ScanWafer/REC (jobber med fusjon først)

Opera Software

Odfjell Drilling

Questerre Energy

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere