RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Belships mer usikre på 2005

Sist oppdatert:
Belships fortsetter å tjene gode penger i bulkmarkedet og dette holder seg ut året. Rederiet er derimot mer usikre på markedet i 2005
Belships hadde driftsinnntekter på 15,4 millioner dollar i tredje kvartal, opp fra 10,8 millioner i samme periode i fjor.

Driftsresultatet endte på 3,7 millioner dollar, på linje med det rederiet har opplevde i de to foregående kvartalene i kjølvannet av oppgangen i bulkratene. I samme periode i fjor var driftsunderskuddet på 0,3 millioner dollar.

Resultat før skatt endte på 3,5 millioner dollar, opp fra minus 10,2 millioner dollar i samme periode i fjor, da rederiet tok et salgstap på 9,6 millioner dollar.

Ser økt usikkerhet

- Vi regner med at det sterke tørrlastmarkedet vil holde seg ut året. For 2005 er usikkerheten større. Tonnasjeleveransen vil være betydelig og det trengs derfor en fortsatt vekst i etterspørselen for å holde tonnasjebalansen like stram, skriver Belship i rapporten.

Handymax-skipene seiler alle på tidcertepartier og bortsett fra eventuell off-hire er resultatene for siste kvartal tilnærmet gitt. Ellers venter rederiet fortsatt gode resultater fra handysizevirksomheten.

Styrker balansen

Belships som tidligere har levd en meget tilbaketrukket tilværelse på Oslo Børs, har det siste året blitt en skikkelig traderaksje som følge av bulkbonanzaen.

Den sterke inntjening gjør også at rederiet foruten å øke markedsverdien, og har styrket balansen gjennomåret. Selskapet hadde ved utgangen av tredje kvartal 24,8 millioner dollar i likvider mot en langsiktig gjeld på 16,4 millioner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere