*Nettavisen* Nyheter.

Beowulf: Høstens store filmspill

Som eneste norske medium tok Spillmagasinet turen til Paris for en titt på «Beowulf».

27.07.07 10:33

PARIS (Spillmagasinet): «Beowulf» er et gammelengelsk dikt fra tidlig middelalder som stort sett utspiller seg i Skandinavia.

Historien er lang og komplisert, men kort fortalt handler den om den arrogante og kjempesterke vikingen Beowulf sin jakt på rikdom og makt.

Etter mye om og men fikk regissøren Robert Zemeckis, som blant annet står bak «Forest Gump» og «The Polar Express», jobben med å lage en film basert på diktet.

Zemeckis har valgt å bruke en mer avansert variant av motion-capture-teknikken som ble brukt i «The Polar Express» (som for øvrig anbefales), det vil si at selv om det er en dataanimert film (CGI) så står skuespillerne for både bevegelsene og utseendet til figurene.

På rollelisten finner vi kjent navn som Angelina Jolie, Anthony Hopkins og John Malkovich. Filmen har kinopremiere i Norge 23. november.

Spill av film, ikke filmspill

Den kjente spillutvikleren Ubisoft har fått i oppgave å lage spillet som skal slå følge med filmen, og i motsetning til de fleste andre utviklere pleier filmspillene deres å bli ganske bra.

Jeg er riktignok ikke verdens største fan av «King Kong», men det er milevis bedre enn for eksempel «Transformers».

Utviklerne fortalte meg at det er fordi Ubisoft jobber med filmlisenser på en annen måte enn de fleste andre ihvertfall gir inntrykk av.

- Spill er ikke film og vi mener at det rett og slett ikke går an å oversette direkte mellom de to. Vårt mål er at du for eksempel skal få følelsen av å være Beowulf og tilstede i filmuniverset, uten at du nødvendigvis må gjøre det samme som i filmen.

Analysert og tolket materiale

Før de begynte på «Beowulf» brukte utviklerne mye tid på å analysere og tolke både filmen og diktet, og de hadde lange samtaler med filmskaperne.

Til slutt satt de igjen med sitt eget manus og sin egen plan for hvordan de ville gjøre ting.

Blant annet har utviklerne fått lov til å utvide historien med 30 år. Ubisoft fortalte at dette både gjør spillet lengre, og så de kan bruke mer tid på å bygge opp figurene og for eksempel forklare hendelser og detaljer som ikke fikk plass i filmen.

Voksent og voldelig

«Beowulf» er en voldelig og voksen fortelling, noe spillet bærer preg av.

Du kan for eksempel drepe alt og alle på brutale måter, og når du benytter deg av Beowulf sin «Carnal Power» er selv ikke medsoldatene dine trygge.

Hvor mange hjelpere du har avgjøres av hvordan du spiller spillet. Skjer det titt som ofte at du knerter dine egne soldater og i tillegg blant annet ikke gidder å hjelpe folk i nød, tar ondskapen overhånd og Beowulf blir mer fryktet enn respektert.

Kamp mellom to krefter

Et av målene til utviklerne er å lage en slags kamp mellom de gode og onde kreftene inne i hovedpersonen.

Ingen av de to er «feil», men de styrer både hvordan kongedømmet ditt utvikler seg og hvilke angrep og muligheter du har tilgang på.

Hvis du er snill får du som sagt kontroll over din egen hær bestående av opptil 12 soldater, mens ondskapen lar deg utføre barske og enda mer brutale angrep.

Disse går etterhvert også utover omgivelsene – Beowulf kan kaste steinpilarer, svære bokser og mye, mye mer. Etter å ha fått demonstrert de to «sidene», vet jeg allerede nå hvilken som kommer til å bli min favoritt (hint: den onde).

Varierte oppgaver

«Beowulf»-spillet er et tredjepersons actionspill, men heldigvis ser det ut til å by på mye mer enn den vanlige «løp rett frem og slåss».

Jeg fikk blant annet demonstrert en rekke akrobatiske oppgaver som minnet en del om de i «Prince of Persia», en snikedel som utrolig nok så ut til å fungere, og kamper hvor medsoldatene virkelig kom til nytte.

Sistnevnte styres for øvrig ved hjelp av et enkelt og intuitivt «pek og klikk»-system, som ikke er ulikt det i «Ghost Recon Advanced Warfighter»-spillene. Ikke så rarte egentlig, de to spillene har mye til felles.

Lekker grafikk

«Beowulf» utvikles av de samme folka som «GRAW» og kjører på den nyeste versjonen av den såkalte YETI-motoren. Den byr på alt mulig grafisk snacks og selv om vi bare fikk se korte glimt fra en tidlig versjon, så så det helt nydelig ut.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Ubisoft)

Blant annet benyttes en veldig avansert form for HDR, depth of field, motion og zoom blur, og mye, mye mer. Resultatet er at det visuelle i spillet ligger tett opptil det i filmen.

Lovende

Jeg fikk ikke testet «Beowulf» selv og det var derfor vanskelig å danne seg et godt inntrykk av det, men det jeg så vitnet om lisensspill som vil noe mer.

Hvis Ubisoft klarer å innfri alle løftene sine og det endelige produktet er så kult som de små smakebitene jeg fikk servert, kommer «Beowulf» til å rock hardt.

«Beowulf» slipes til PC, PS3, PSP og Xbox 360 i november.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.