I disse dager har både Kiwi og Rema 1000 kuttet prisen på 200 grams sjokoladeplater til 19,90 kroner per plate.

Det mener ernæringsrådgiver og forsker Maria Uldahl de bør slutte med.

– Spør du meg som ernæringsrådgiver, synes jeg kanskje det, sier hun til Nettavisen.

– Hvorfor det?

– Det er et nytelsesprodukt som vi egentlig ikke trenger å spise mer av, men heller kose oss med inn imellom. Det er ingen gode grunner til at det skal være så billig, sier svarer forskeren.

– Men klarer ikke folk selv å styre hva de spiser og når de spiser det?

– På en måte gjør de det, men på en annen måte gjør de det ikke. Vi blir veldig påvirket av omgivelsene rundt oss. Selvsagt er valgene man tar i butikken opp til hver enkelt, men når man er sulten og har søtsug, er det lettvint å ta med seg sjokolade. Det er blitt så etablert, og vi blir påvirket, så det er vanskelig å stå imot noen ganger.

– Ikke mislykket

Nylig publiserte forskere fra FHI en artikkel som viser at de 10 prosentene av familiene med lavest inntekt i Norge, må bruke 39 prosent av inntekten sin for å ha et sunt kosthold, basert på SIFOs referansebudsjett.

Uldahl var førsteforsker i denne studien. Hun forteller at man i internasjonale studier har sett at næringsrik, sunn mat, ofte er dyrere enn såkalte «tomme kalorier», som snacks og godteri.

– Hva mener du butikkene bør gjøre mer av?

– Jeg hadde gjerne sett at butikkene hadde enda mer av tilbud på det vi burde spise mer av, selv om mange butikker er flinke allerede, sier Uldahl og peker ut fullkornsbrød, grønnsaker og frukt som eksempler.

Til påske mener hun at det er lov å kose seg med godteri, marsipan og brus, men at det også kan være lurt å plukke med seg appelsiner, egg, grønnsaker og frukt.

Avslutningsvis understreker Uldahl én spesifikk ting når det gjelder vår egen påvirkning på helsen vår.

– Det er viktig å få fram at det er et delt ansvar mellom individet og samfunnet. Man er ikke mislykket om man ikke alltid får til kostholdet slik man skulle ønske, sier hun.

– Ønsker at folk skal kose seg

Kristine Arvin er kommunikasjonssjef i Kiwi. Hun sier at de lytter til kritikken, og at sunnhet til folket er hjertesaken deres.

Kiwi sier de kun annonserer sukkervarer unntaksvis og helst i forbindelse med høytider, og Arvin forteller at sjokoladekampanjen er lansert i forbindelse med påske.

– Så har vi samtidig kampanjepriser på appelsiner, og ønsker at folk skal kose seg i påsken, enten det er med appelsiner, Solo med eller uten sukker, lammestek eller med påskemarsipan, sier Arvin til Nettavisen.

– Men hvorfor er det nødvendig å kjøre et så stort avslag på sjokolade nå?

– Det er et resultat av den tøffe konkurransen. Dette er produkter mange kjøper til påske. Noen typiske påskevarer får kunstig lav pris nå, sier Arvin.

– Hvorfor selger dere sjokoladen billigere når etterspørselen er som høyest? Da kunne man vel skrudd opp prisene også?

– Vårt mål er å være billigst på alle varer, og vi er hele tiden i beinhard konkurranse om kundene. Varene som er populære i sesong eller høytid presses ned i pris.

Arvin understreker også at man hos Kiwi kan kjøpe én sjokoladeplate til rabattert pris, mens enkelte aktører kjører tilbud med fem plater for hundre kroner.

Mener prispresset er stort

Rema 1000s kommunikasjonsavdeling opplyser at de ikke har anledning til å stille til intervju om saken.

De svarer imidlertid på kritikken på e-post til Nettavisen.

– Vi er opptatt av at flertallet av varene vi har på kampanje går inn under det som defineres som et sunt og godt norsk kosthold. Vi har imidlertid i perioder sjokolade på kampanje, fordi det er sesong med etterspørsel etter denne type varer, sier Pia Melbye, salgs- og markedsdirektør i Rema 1000, ifølge mailen.

Melbye legger også til:

– Det er også tilfellet i perioden før påske. Det er generelt et stort prispress på disse produktene, og for oss er målet alltid å ha de laveste prisene.