*Nettavisen* Nyheter.

Ber myndighetene advare mot Fix-faktura

I et brev til forbrukermyndighetene ber telegiganten MCI og Briiz Telecom at forbrukere advares mot eventuelle fakturaer fra skandaleselskapet Fix Telecom. Les mer her

19.05.08 00:30

iMarkedet.no har denne uken avslørt den ville telekampen der MCI overflyttet alle kundene i skandaleselskapet Fix Telecom til Briiz Telecom.



Dette skjedde som en følge av at Fix Telecom hadde brutt kontraktsvilkårene til telegiganten MCI, som hadde sett seg grundig lei på skandaleselskapets rot med kundefakturering, klager og at selskapet konsekvent ikke gjorde opp for seg.



iMarkedet.no kunne også avsløre at teleselskapet Ventelo har overtatt all kundeservice til Fix Telecom, og hevder til kundene at de har blitt urettmessig flyttet over til Briiz. Ventelo skal også ha betalt mellom 25 og 30 millioner kroner til Fix Telecom slik at de skulle betale sin gjeld til MCI, og slik at Ventelo skulle overta kundene til Fix.



Men kundene forsvant, og nå sitter Ventelo med et teleselskap uten kunder, som skylder millioner av kroner.



Ber myndighetene advare

I et brev til forbrukermyndighetene, som MCI sammen med teleoperatøren Briiz har forfattet, skriver de to selskapene at de ber myndighetene advare forbrukere mot å betale eventuelle fakturaer fra Fix Telecom.



Fix Telecom leverer per i dag nemlig ingen tjenester til sine tidligere 30.000 kunder.



- Det har kommet oss til kjenne at Fix telecom, til tross for at de faktisk ikke lenger leverer kundene noen tjenester, som de selv har bekreftet at de er kjent med, likevel vil kreve at kundene betaler dem for tjenester som nå leveres av Briiz. Vi føler at dette setter kundene i et ubehagelig dillemma, og vil derfor be om at forbrukermyndighetene så snart som mulig råder forbrukerne om hvorledes de bør opptre i forhold til krav om forhåndsbetaling fra Fixtelecom, skriver de to teleselskapene i brevet som iMarkedet.no har fått tilgang til.



Briiz skriver i brevet til myndighetene at de ikke, slik situasjonen er i dag, vil forskuddsfakturere kunder-



- På det grunnlag vil vi oppfordre forbrukermyndighetene til om å fraråde forhåndsbetaling til FixTelecom. Det fremstår etter vår oppfatning som svært usikkert at det er Fixtelecom som kommer til å forestå fremtidige leveranser til de aktuelle kunder, avslutter MCI og Briiz Telecom brevet.



Ingen indikasjoner

Førstekonsulent Silje Kalvik i Forbrukerombudet sier til iMarkedet.no at Fix Telecom i møter med dem hadde nektet for at kunder skulle faktureres.



- Vi har fått beskjed om at Fix Telecom ikke vil fakturere noen kunder slik situasjonen er. Skulle de imidlertid gjøre det vil vi se svært alvorlig på det, sier Kalvig til iMarkedet.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag