RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ber regjeringen starte klimakuren nå

Leder Norges Naturvernforbund
Leder Norges Naturvernforbund (Norges Naturvernforbund)
Sist oppdatert:
Klimaforliket er fullt gjennomførbart - og ikke spesielt dyrt, mener miljøorganisasjonene. Men Nettavisens lesere vil ikke betale mer for bensinen.

For 19 år siden kom CO2-avgiften. Den var utskjelt da den kom, men nå krangler Høyre og Arbeiderpartiet om å ta æren for den. Norges Naturvernforbund mener CO2-avgiften bør oppmuntre regjeringen til å våge upopulære klimatiltak nå. Bellona mener klimaforliket kan gjennomføres med marginale kostnader.

Full tenning på drivstoff-utspill
Onsdag fikk miljøvernminister Erik Solheim (SV) overlevert Klimakur-rapporten. Ett av rådene her er at en satsing på kollektivtrafikken må kombineres med å gjøre privatbilisme dyrere. En dobling av drivstoffprisene og bompengeavgiftene var et av forslagene veidirektør Terje Moe Gustavsen presenterte.

Les også: Vil doble drivstoffprisene

- Skal AS Norge kjøpe en sykkel til meg?
Flere av Nettavisens lesere var raskt ute med å dømme forslaget nord og ned:

- Jeg bor på landet og jobber i Oslo. Jeg er avhengig av bil for å komme meg på jobb. Jeg har ikke tilgjengelig trikk, tog eller t-bane. Kun en buss som går en gang i timen. Jeg ville - med tre bussbytter bruke 1,5 - 2 timer HVER VEI for å gjennomføre en arbeidsdag. I dag bruker jeg 40 minutter en vei med bil, skriver Chubb i kommentarfeltet.

- Hvorfor må vi alltid være mer katolske enn paven? Norge kan kutte sine utslipp til 0 og det vil ha tilnærmet null påvirkning på det globale totalutslippet, skriver Vidar.

- Ja jøss! Helt greit for meg, bor i Nord-Norge, ser aldri en buss eller annen kollektivtrafikk, bor 26 km fra jobb, 8 km fra butikken. Da kommer vel AS Norge til å kjøpe meg en fancy sykkel??? skriver Polar68.

- Bare å sette i gang
Norges Naturvernforbund mener Klimakur-rapporten dokumenterer hvor det er mulig å kutte og at prisen er akseptabel.

- Nå er det bare å sette i gang, sier Lars Haltbrekken, leder i naturvernforbundet, ifølge en pressemelding.

- Nå blir jobben å få vedtatt forutsigbare og langsiktige rammevilkår i form påbud, reguleringer, bevilgninger og teknologisatsninger for å nå målene et bredt flertall av Stortinget har vedtatt gjennom klimaforliket, sier Marius Holm, nestleder i Bellona, ifølge en pressemelding.

Les også: Vil doble drivstoffprisene

Les også: - Veldig dyrt å rense gasskraftverk

160 tiltak
Klimakur 2020 beskriver 160 tiltak som kan redusere utslippene i Norge med 26 prosent i forhold til 1990-nivå. Økt CO2-avgift, innskjerpinger av kvotesystemet, strengere teknologikrav og økt kollektivsatsing kombinert med høyere avgifter på bilbruk er noen av dem.

- Fjerne oljefyrer og kutte privatbilisme
- Rapporten viser hvordan vi de neste par årene kan gå fra forurensende til klimavennlige løsninger. Vi må fjerne alle oljefyrer, velge kollektivt framfor privatbilisme og sikre utslippskutt i oljeindustrien, sier Haltbrekken i naturvernforbundet.

Han sier det nå er til opp regjering og storting å gjennomføre.

Mener prisen er lav
Klimakur-rapporten viser hvordan regjeringen kan nå målene i klimaforliket fra 2007. Prisen er 0,2 til 0,4 prosent av Norges årlige bruttonasjonalprodukt. Det er ikke mye, mener naturvernforbundet, som advarer og sier prisen blir høyere hvis vi venter. Uansett mener de det haster med å komme i gang for å sikre at kuttene blir store nok.

- En del av tiltakene kan gjennomføres alt i revidert budsjett for 2010. Å sette seg på gjerdet i påvente av en ny klimamelding til neste år, i stedet for å gå i gang med å oppfylle målene fra forrige klimamelding, blir hodeløs politikk, sier Haltbrekken.

Ber politikerne våge
Han mener historien om CO2-avgiften - som ble innført for 19 år siden - viser hvordan upopulære klimatiltak applauderes få år etter. Nå kiver Arbeiderpartiet og Høyre om å ta æren for avgiften.

Haltbrekken mener oppfølingen av Klimakur-rapporten blir syretesten på om vi har politikere som våger å iverksette nødvendige tiiltak.

Ikke nødvendig å doble bensinprisene
Bellona mener det finnes bedre tiltak enn å doble bensinprisene for å øke kollektivandelen.

- Vi kan berolige landets bilister med at det finnes andre og bedre virkemidler i rapporten enn en dobling av bensinprisen, sier Holm i Bellona og kaller det forslaget et av ytterpunktene.

Les mer om Klimakur-rapporten på www.klimakur.no.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere