RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Beskylder konkurrenten for spekulativt merketyveri

Sist oppdatert:
Hardware.no er forbannet på at konkurrenten Kelkoo.no har kjøpt HARDWARE.NO på Google. - Dette er en svært sleip måte å markedsføre seg på, mener daglig leder i Hardware.

Hardware.no er et nettsted som har eksistert siden 1998 og fungerer som en Internett-guide hvor du kan finne frem til datautstyr, pris og butikker.

E-handelsportalen Kelkoo.no er en videreføring av norske Zoomit. Der kan du også finne prissammenligninger på blant annet datautstyr.

Daglig leder i Hardware.no, Per Øivind Gressum, oppdaget ved en tilfeldighet at konkurrenten Kelkoo benytter seg av det han mener er "sleipe metoder" for å markedsføre sine tjenester.

På Google.com er det mulig å kjøpe søkeord som merkes med "Sponsored Link" og plasseres på toppen av resultatlisten ved et søk. Gressum, som egentlig lette etter noe annet på nettet, oppdaget plutselig at Kelkoo hadde kjøpt søkeordet "Hardware.no".

- Vi synes dette er svært spekulativt og etisk betenkelig.

HARDWARE.NO kommer opp med store bokstaver på rosa bakgrunn, med Kelkoo.no i liten, grønn skrift under. Søkeresultatet er plassert øverst på listen, Hardware.no står selv som nummer to på listen.

Gjør ikke den tydelige merkingen av søkeresultatet dette helt akseptabelt, det skiller seg jo klart ut fra de andre søkeresultatene?

- At Kelkoo.no kjøper søkeordet "hardware" er helt OK. Det vi reagerer på, er at tjenesten kjøper Hardware.NO, et merkenavn de vet tilhører andre. Kelkoo har for eksempel ikke kjøpt Hardware.se, Hardware.dk eller tilsvarende domenenavn, forklarer Gressum.

- Vi mener ikke dette nødvendigvis er ulovlig, men at det er etisk betenkelig er det ingen tvil om. Det blir misvisende for forbrukerne og en helt feil måte å fremstille søkeresultater på. Jeg vet ikke hva Kelkoo har kjøpt hos Google, men uansett må selskapet selv ta ansvar for reklamen de publiserer. Jeg synes det er liten vits i å bebreide Google for dette, sier han.

Daglig leder Tore Sletmoen i Kelkoo.no er på ferie da Propaganda ringer og opplyser at selskapet kjøper konkurrentmerkenavn i bøtter og spann. Det er en del av markedsføringsstrategien.

- Det å kjøpe søkeord er gammelt nytt. Vi har brukt mye tid på å samle sammen og kjøpt tusenvis av søkeord blant relevante enkeltbedrifter, merker og konkurrenter, sier Sletmoen.

Han forteller at de tidligere har fått henvendelse fra en norsk nettbutikk om det samme og brukte da én dag på å fjerne søkeresultatet.

- Vi har kjøpt en rekke relevante søkeord og ikke tatt de vurderingene du her spør om. Hvis noen føler seg støtt, så fjerner vi det på no time. I utgangspunktet er det jo Google som skal godkjenne alt som er av søkeord på sin tjeneste, i realiteten det samme prinsippet som en avisredaktør har ansvaret for annonsene i avisen. Men vi vil ikke skyve Google foran oss. Uansett er det ikke mange tilfeller av misfornøyde bedrifter. Men vi vil absolutt lytte hvis noen klager over markedsføringen vår, sier han.

Sletmoen er tilbake på jobb førstkommende mandag. Da vil han garantert få en henvendelse fra Hardware.no.

- Jeg kommer til å ta kontakt med Kelkoo om dette. Vi har vanligvis et veldig ryddig forhold til tjenesten og synes det er merkelig at de gjør dette. I utgangspunktet regner jeg med at de endrer på denne praksisen, sier Per Øivind Gressum til Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere