RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Best i Drammen

Sist oppdatert:
Å være Norgesmester i reklame er ikke nok. McCann MÅ satse nordisk.

Verden krymper og bedriftene vokser. Færre og færre opererer i nasjonale markedet. For utlendingene har Skandinavia lenge vært ett marked (ikke er det spesielt stort heller). Også norsk næringsliv begynner å se på Skandinavia som ett marked. Vi har fått en rekke sammenslåinger på tvers av grensene, slik If, Nordea og Ica er eksempler på.

For noen år siden gjorde Propaganda en sammenligning av reklamebransjene i Norge og Sverige. Da viste det seg at Norge hadde flere storbyråer enn Sverige, med dobbelt så stort hjemmemarked. Byråinntekten per norske reklamehode var nesten halvparten av den vi fant i Sverige.

Krisen i den norske reklamebransjen er altså både konjunkturell og strukturell. Med det siste mener vi at reklamebransjen har hatt for lav produktivitet og for dårlig markedstilpasning.

Enkelte byråer har klart seg bra i de dårlige tidene. Dinamo har klart å posisjonere seg som det norske byrået og kapret mange av de norske merkevareannonsørene. TRY og New Deal har karret seg fast i nisjen for kreative byråer. McCann, BBDO, Leo Burnett og Bates har ikke klart å forsvare timeprisene sine.

Det er flere år siden daværende JBR McCann-leder Johan Dolven sa at å være best i Norge var jevngodt med å være best i Drammen. Ikke et vondt ord om Drammen, men konkurransen nå er internasjonal. Derfor må de internasjonalt eide byråene i Norge være blant de beste i Skandinavia for å klare seg.

Og det er tøft. Svenske byråer har tradisjonelt vært mer produktive enn sine norske konkurrenter. Sverige har flere internasjonalt profilerte kreatører, og medie- og markedsføringsmiljøet er mye større på den andre siden av Kjølen.

Den varslede økonomiske oppgangen vil nok dempe noe av smerten i reklamebransjen noe, men kappløpet fortsetter.

Heldigvis er det ingenting som inspirer oss nordmenn mer enn å slå svensker, så Propaganda sier: "Heia McCann"! (Men vi liker ikke helt det nye navnet. McCann-Erickson lyder liksom litt svensk allerede - med Norway som plaster på såret).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere