*Nettavisen* Nyheter.

Bestiller hotell på nett

Vi bestiller heller hotellrom på nett enn på telefon. Og pris er slett ikke avgjørende.

Rolf Forsdahl, direktør for reisebransjeseksjonen i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon, regner med en vekst innen nettbooking generelt på godt og vel 10 prosent i år.

Kjempevekst
- Hotellbooking vil neppe ha mindre vekst enn de øvrige, og hotellene som ligger inne i portaler og i reisebyråenes søkesystemer vil oppleve størst vekst, sier han.

Nettreisebyrået ebookers.no melder om 255 prosent vekst i første halvår.

- Denne trenden bare fortsetter å forsterke seg, fordi kundene opplever at de finner både mer og bedre informasjon på nettet, forteller Bengt Olsen, daglig leder for ebookers.no i Norge.

Pris overvurdert
Ragnhild Silkoset, førsteamanuensis ved institutt for markedsføring på BI mener prisen på hotellrom er en overvurdert faktor, og at bransjen vil tjene på å lære seg at folk flest er ute etter tilfredsstillende pris.

Det vil si en pris som er i tråd med hva hver enkelt av oss forventer at oppholdet skal koste.

Vi velger ikke automatisk det produktet som er billigst, selv om vi har det rett foran oss.

Reise-Google
Hun tror at det i fremtiden vil dukke opp stadig flere nettaktører som tilrettelegger og koordinerer hele reisen, og som dermed vil fungere mer som den tradisjonelle reisekonsulenten.

- Det vil ikke overraske meg om vi om noen år vil få en dominerende aktør på nettreiser, slik som Amazon.com er det på bøker og Google er det på nettsøk, sier Silkoset.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.