RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bestiller mer til Bergesen-pool

Sist oppdatert:
Solvang meldte i dag at de har bestilt et nytt gasskip i LGC-segmentet, men de er ikke alene om å utvide i det Bergesen dominert segmentet, også en annen Bergesen-partner har plassert ordre. Les mer her
Solvang meldte i dag at de har bestilt en skip for frakt av flytende petroleumgasser (LPG) på 60.000 kubikkmeter. Skipet er det tredje i en serie som Solvang har bestilt nå i høst og som leveres i perioden andre til fjerde kvartal 2008.

Solvang er imidlertid ikke alene om å nå satse på dette segmentet, hvor det frem til Solvangs bestillinger, ikke var et enest skip under bygging. Amerikaneren Richard Neu er nemlig også på banen og har plassert en ordre på tre lignende skip.

Disse skipene skal i likhet med Solvangs, bygges på sørkoreanske Hyundai Heavy Industries. Skipene vil bli levert i etterkant av Solvangs får iMarkedet.no opplyst fra markedskilder. Prisen er 81 millioner dollar pr. skip både for Solvang og Neu.

Går til Bergesen-poolen

Både Solvang og Neu har gjennom årene hatt ulike samarbeid med Bergesen i ulike segmenter. Og Bergesen Worldwide Gas er den dominerende aktøren i storgassmarkedet som omfatter LPG-skip på 50.000 kubikkmeter og oppover.

I LGC-segmentet (Large Gas Carriers) hvor disse skipene hører hjemme, kontrollerer Bergesen 18 av totalt 27 skip på verdensbasis, og samarbeider med Solvang og Neu i en fellespool som administreres fra Bergehus. Deler av flåten er imidlertid gammel, faktisk er over en tredjedel av verdensflåten over 25 år gammel.

Solvang sitter i med 5 LGC’er, hvorav fire inngår i den kommersielle poolen til Bergesen.

- Jeg forventer ikke at det er noen endring for disse skipene, sier Jan Håkon Pettersen i Bergesen til iMarkedet.no om skjebnen til nybyggene til Solvang og Neu.

Føler VLGC-trenden

Det siste året har fokuset vært på de største LPG-skipene i VLGC-segmentet, hvor det er plassert en rekke ordre, og med de siste ordrene er altså LGC-delen av markedet i ferd med å ta etter. I VLGC-segmentet ligger det en ordrebok på omkring 40 skip med leveringer frem til 2009. Den eksisterende teller omkring 106 fartøyer, som har opplevd et meget godt marked hittil i år med raterekorder.

Bergesen er også store i dette segmentet med 37 skip enten i eie, leie eller under komemrsiell drift, hvorav fire er nybygg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere