RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Betaler 1,2 mrd. for noe du har på badet

Sist oppdatert:
Hagen vet hvordan.

Stein Erik Hagens Orkla legger 1,18 milliarder kroner på bordet og kjøper Jordan, som er et ledende merkevareselskap innen munnhygiene, rengjøring og malerverktøy.

- Vi er jo oppvokst med Jordan, sier Stein Erik Hagen til NA24.

- Jeg er veldig fornøyd med kjøpet, fortsetter han.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

- Dette har vi drømt om lenge

- Dette har vi drømt om lenge, sier konserndirektør kommunikasjon Håkon Mageli til NA24.

- Jordan er en sterk merkevare, især i Norden. Dette passer perfekt for Orkla, fortsetter Mageli.

- Jordan selger malerkoster, Jotun selger maling. Vil dere intensivere jakten på hundreprosents kontroll av Jotun?

- Det har jeg ingen kommentar til utover at vi er langsiktige eiere av Jotun, sier Mageli.

«Avtalen som er inngått innebærer at Orkla ASA kjøper 100 prosent av aksjene i Jordan Personal & Home Care AS og Jordan House Care AS. I 2011 var samlet omsetning på ca. 900 mill. kroner. Driftsresultatet (EBITA) var 90 mill. kroner og driftsresultatet før avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA) var 120 mill. kroner. Antall ansatte ved utgangen av 2011 var rundt 620», heter det i en melding.

- Lange tradisjoner

- Jordan er et selskap med lange tradisjoner, og innehar sterke merkevarer med solide posisjoner i sine hjemmemarkeder. Dette kjøpet er helt i tråd med vår strategi om å ekspandere innenfor merkevarer i Norden, sier konsernsjef Åge Korsvold i Orkla i en melding.

Jordan har vært et norsk familieeid selskap siden det ble etablert i 1837.

«Jordan er markedsleder i Norden på tannbørster, tannstikkere og tanntråd, samt malerverktøy. I Norge er Jordan i tillegg en ledende leverandør av oppvaskbørster og mikrofiberkluter til dagligvarehandelen. Selskapet har også eksportvirksomhet til flere land utenfor Norden. Jordan er Europas tredje største produsent av malerverktøy, under blant annet merkevarer som Anza, Spekter og Hamilton. Datterselskapet Peri-dent er en av verdens ledende produsenter av tanntråd», heter det i en melding.

- Jordan har de siste årene gjennomført store og viktige forbedringsprosjekter som har skapt grobunn for lønnsom vekst. Vi har vurdert ulike strategiske veivalg for å sikre selskapet fortsatt fremgang og er trygge på at Orkla som eier vil løfte Jordan, sier konsernsjef Per-Arnfinn Brekke i Jordan i en melding.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere