Bevisstløse eller døde piloter styrtet i Norge

Et tysk jagerfly av type Starfighter F-104, som er av samme type som den tyske piloten styrtet med sør for Narvik i 1965.

Et tysk jagerfly av type Starfighter F-104, som er av samme type som den tyske piloten styrtet med sør for Narvik i 1965.

To tilfeller på 1960-tallet hvor utenlandske jagerfly styrtet i Norge etter å ha gått tom for drivstoff.

26.03.14 15:24

OSLO (Nettavisen): Etter all sannsynlighet har det malaysiske passasjerflyet med 239 mennesker om bord styrtet et sted i Det indiske hav. Årsaken til forsvinningen er ukjent. Men det har blitt spekulert på at pilotene har av en eller annen grunn mistet bevisstheten, og at flyet fortsatte å fly på autopilot til det gikk tom for drivstoff.

Det blir i så fall ikke første gang noe sånt skjer. Bare i Norge har dette skjedd to ganger med utenlandske jagerfly.

- Jeg vet at det har vært to tilfeller i Norge, sier Anders Utgård ved Norsk Luftfartsmuseum til Nettavisen.

Høsten 1964 var det et nederlandsk jagerfly av type Starfighter F-104 som tok av fra Leeuwarden i Nederland. Flyet fløy på autopilot i nordlig retning på 3000 fots høyde. Men etter 20 minutter ble all radiokontakt med flyet brutt.

Bevisstløs eller død
To norske jagerfly av type F-86 ble sendt opp fra Rygge Flystasjon for å avskjære det nederlandske flyet. De norske pilotene oppdaget at nederlenderen var enten bevisstløs eller død. Flyet stupte til slutt ned i havet ved Straumsnes i Møre og Romsdal. Den nederlandske havarikommisjonen slo fast at ulykken var forårsaket av oksygenforgiftning.

Bare et drøyt år senere var det nok et utenlandsk jagerfly, også av type Starfighter F-104, som styrtet i Norge etter å ha gått tom for bensin. Flyet tok av fra Nörvenich flystasjon i Tyskland og styrtet sør for Narvik i desember 1965.

- Han tok av i Tyskland og fløy nordover, og ble etter hvert oppdaget og avskjært av norske flygere. De prøvde å få kontakt med piloten, men lyktes ikke, sier Utgård.

Hodet på skakke
Den pensjonerte jagerflypiloten, Rolf Noel, satt på beredskapsvakt i Bodø sammen med tre andre piloter da det tyske flyet tok seg inn i norsk luftrom. Mens Noel ble sendt på et annet flyoppdrag den kvelden, ble to av kollegene hans sendt opp for å avskjære det tyske flyet.

- Vi hadde to norske jagerfly som fulgte med på den tyske piloten. De lyste på ham med lykt og så ham sitte med hodet på skakke i cockpit. De forsøkte å vekke ham ved å fly under vingene hans for å forstyrre luftstrømmen og skape turbulens. Men de klarte ikke å vekke ham. Det fløy til det slapp opp for drivstoff, sier Noel til Nettavisen.

- Han var sannsynligvis død. Han hadde fløyet ganske langt, og det er ting som tyder på at han hadde mistet trykket i cockpit.

- Det var en teori om at det flytende surstoffet, noe som vi brukte den gang, var giftig. Teorien var at når tankene med flytende surstoff står for lenge, så dannes det acetylen i surstoffet, sier Noel.

Årsak ble ikke avklart
Etter hvert ble det imidlertid konkludert med at det det var for små mengder acetylen til at piloten kunne dø eller miste bevisstheten.

- Den tyske havarikommisjonen gikk bort fra denne teorien, uten å konkludere noen årsak, sier Noel.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Det var i dette flyet at den kjente golfspilleren Payne Stewart endte sitt liv. Foto: Wikimedia Commons


Fløy i fire timer
Trykkfall i kabinen blir oppgitt som årsak for flystyrten som tok livet av den kjente, amerikanske golfspilleren Payne Stewart.

Han var én av seks mennesker om bord i privatjetflyet som styrtet på en flytur fra Orlando til Dallas i 1999. Alle om bord døde. Granskningen viser i ettertid at alle om bord ble slått ut av surstoffmangel som følge av tap av kabintrykk. Flyet fortsatte derimot å fly videre i fire timer, og styrtet til slutt på et jorde i delstaten South Dakota, da det gikk tom for drivstoff.


Kilder: Starfighter.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.