Bilen fosser fram - kollektivtrafikken krabber
Mens bilbruken har økt med 7.328 millioner passasjerkilometer siden 1998, utgjør kollektivtransportøkningen bare 5 prosent (390 millioner kilometer) av den samlede økningen. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå, skriver Bergens Tidende.
- Det hadde vært en fordel for alle om flere reiste kollektivt. Både for å få trafikken til å flyte bedre og for å redusere utslippene. Foreløpig er det bare folks holdninger som har noen betydning. Det er ingen restriksjoner. Det skal ganske mye til før folk velger vekk bilen for å spare miljøet, sier forsker Lise Vågane ved Transportøkonomisk institutt.
Bussen er den som har rullet saktest de siste ti årene - 0,4 prosent av økningen er alt den har stått for. Veitrafikken står for en femdel av alle klimagassutslipp i Norge, men den enkelte bilist gir blaffen i CO2-kvoter og klimagassutslipp for å komme seg kjappest fra a til b.
Leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund mener det trengs både bedre kollektivtilbud og restriksjoner på privatbilismen for å bedre tallene.
- Politikerne er veldig for å legge til rette for mer kollektivtrafikk. Men det er lite som skjer. Kollektivtilbudet i Oslo begynner å komme seg. Bergen får vi håpe blir betydelig bedre. Trondheim har satset, men felles for alle er at ingen tør ta i bruk midler som kan begrense bilbruken, sier han til BT. (©NTB)
Mest sett siste uken
Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!