RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bilkjempe gasser på

Sist oppdatert:
Volkswagen presser arbeiderne til å jobbe mer. Det gir penger i kassen.
Av: Gulbrand Øverbye
Europas største bilprodusent, Volkswagen, kommer med svært gode resultater fra andre kvartal.

Nettoresultatet klatret med sterke 42 prosent til 1,22 milliarder euro (9,76 milliarder kroner). Det er hele 22 prosent høyere enn det analytikerne hadde ventet.

Omsetningen vokste med 6,2 prosent til 28,2 milliarder euro (225,6 milliarder kroner).

Resultatøkningen kommer etter at de har kvittet seg med 20 prosent av den vesttyske arbeidsstyrken, og fått arbeiderne til å jobbe 4,2 timer til i uken uten ekstra lønn.

- Vi ser definitivt effektene av restruktureringstiltakene, sa Nathlan Kohlhoff, analytiker ved Unicredit i Munchen, til Bloomberg News.

- Resultatene er bedre enn det alle forventet, forteller Kohloff, som selv har hatt salgsanbefaling på aksjen.

Aksjen stiger 3,2 prosent i Frankfurt. VW har vært en svært god investering de siste årene, den har mer enn doblet seg.

I tillegg skrur de opp estimatene. Hans Dieter Posch, finansdirektør i VW, sier selskapet vil ha et resultat før skatt på «minst» 5,1 milliarder dollar i år. Dette tilsvarer hva forhenværende konsernsjef Bernd Piscetsrieder tidligere som målsettingen å nå først i 2008.

Adam Jones, en analytiker hos Morgan Stanley med kjøpsanbefaling på aksjen mener markedet «trenger å gjøre en selvransakelse».

- VW er en av de minst anbefalte aksjene i vår sektor, påpeker Jones overfor Bloomberg News, og legger til at resultatveksten er større en i noe annet bilselskap de har dekning på.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere