RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
HAR ANSVAR: Amerikanske myndigheter mener at General Motors, her representert ved administrerende direktør Mary Barra, har ansvaret for de mange ulykkene som har skjedd på grunn av defekt tenningslås.
HAR ANSVAR: Amerikanske myndigheter mener at General Motors, her representert ved administrerende direktør Mary Barra, har ansvaret for de mange ulykkene som har skjedd på grunn av defekt tenningslås. Foto: Charlie Riedel (Ap)

Bilprodusent får 9 milliarder i bot

Årsaken er salg av en defekt tenningslås.

New York (NTB): Den amerikanske bilprodusenten General Motors må trolig betale en bot på minst 9 milliarder kroner for å ha solgt biler med defekt tenningslås.

GM har tidligere betale store beløp til de etterlatte etter en rekke bilister som har omkommet i ulykker som følge av feilen, som blant annet fikk kollisjonsputer til å svikte.

Nå må bilprodusenten også betale en milliardbot til amerikanske myndigheter for ikke å ha varslet og utbedret feilen tidligere, til tross for at både bileiere og bilforhandlere hadde klaget i årevis.

Ifølge The New York Times har etterforskerne slått fast at feilen har forårsaket minst 104 dødsfall i bilulykker, og GM forhandler nå med det amerikanske justisdepartementet om et forlik.

Forliket vil trolig ende med en rekordbot som blir enda høyere enn de drøyt 9 milliarder kronene Toyota måtte ut med i en tilsvarende sak.

Flere ansatte i GM risikerer også straffeforfølgelse for å ha holdt tilbake informasjon som kunne ha reddet liv.

Bilgiganten har mottatt over 4.000 krav, blant dem nærmere 500 knyttet til dødsulykker, men hevder at det mangler beviser for årsakssammenheng i mange av sakene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere