RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Biseksuelle Charles og drittpakkene

Sist oppdatert:
Det har vært en tøff høst for PR-bransjen. Manglende integritet spenner bein på bransjens utvikling. Igjen.

Men det er visse faktorer som gjør situasjonen vanskeligere for PR-folk i Norge enn her i Storbritannia. Disse faktorene kan summeres opp i ett ord: Lederskap.

For mens Grønntun, Geelmuyden og de andre krangler så trykksverten flyter i Dagens Næringsliv, går debatten på et helt annet nivå i britiske medier. Det handler ikke om at PR-utøverne har renere mel i posen, nødvendigvis, men om at organene som overser bransjen har autoritet og handlingsvilje.

Ta to ferske eksempler fra de britiske øyene. Først ut var Tony Blairs PR-guru, Alastair Campbell. I David Kelly-saken ble hans rolle belyst på en slik måte at situasjonen ble uutholdelig selv for bransjens eget talerør, PR Week. I en lederkommentar ba redaktøren om Campbells umiddelbare avgang. Det ønsket fikk PR Week tilslag på noen måneder senere. Men hans farvel var elegant - folk lurer fortsatt på om han gikk av under press eller fordi han selv ville.

Neste mann var Mark Bolland, den tidligere rådgiveren til prins Charles. I et anfall av komplett mangel på integritet ga han bransjen nok en uppercut forrige uke. Han gikk ut i tabloidavisen News of the World og fortalte om private samtaler med en av prinsens nære medarbeidere, som betvilte prinsens seksuelle legning. Overskriften lød: "Is Charles Bisexual?" Dermed forgrep Bolland seg på et viktig, men problematisk prinsipp i PR-bransjen: Konfidensialitetsprinsippet.

Denne gangen rykket Institute of Public Relations (IPR) ut. I et leserinnlegg til The Daily Telegraph kritiserer IPRs generaldirektør Colin Farrington den tidligere rådgiveren for hans egoistiske fremferd. IPR mener Bollands "uregulerte, ukvalifiserte og ubarmhjertige selv-promotering ikke bare skader hans egne klienter, men også hele bransjens omdømme". Siden har debatten gått videre i både nasjonale medier og i fagpressen.

Det er slike folk Norge trenger. De norske bransjeforeningene, Norske Informasjonsrådgivere og Kommunikasjonsforeningen, er tannløse og tidvis inhabile. Det er synd, for det bare på dette nivået etiske føringer får nødvendig troverdighet.

Bransjepublikasjonene, som for eksempel Kampanje, fabladet Kommunikasjon og Propaganda, har dessverre heller ikke tilstrekkelig redaksjonell tyngde til å nå ut med sine meninger.

Er det forresten noen som vet hvem lederen av Kommunikasjonsforeningen er? Jeg innrømmer at jeg måtte slå det opp selv. Han heter Frode Vik Jensen.

Kom igjen, Frode, det er dere som må ta tak!

Torgrim Odland er senior kommunikasjonsrådgiver i The Hoffman Agency, London. Han har vært fast bidragsyter til Propaganda siden 2000.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere