RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bizweb: - Reklamefolk er for snille med hverandre

Sist oppdatert:
Lasse Carlsen i Bizweb mener man er for gode kompiser i reklamebransjen. - Reklamefolk må bli tøffere i kampen om kundene.

Bizweb er et av mange selskap som har slått seg opp i takt med at Internett er blitt endel av hverdagen til folk flest. Selskapet har utviklet teknologi og tjenester som gjør det mulig å søke i ulike informasjonsbaser og sette sammen denne informasjonen i arbeidet med å skaffe seg nye kunder.

Nå ønsker Bizweb og salgssjef Lasse Carlsen å nå reklamemakerne med sine informasjonsverktøy.

- Det er overraskende få som satser på nettverkssalg og utnytter slik informasjon. Vi mener at reklamebransjen er for snille mot hverandre. De bytter AD-er og konsulenter som andre skifter skjorte og rører altfor sjelden hverandres kunder før det eventuelt har vært konkurser og nedleggelser, mener Carlsen.

Han hevder at både skikkelig konkurrentovervåkning og kundeovervåkning er mangelvare i de kreative miljøene.

- Ja, det er en liten andedam, og mange som er kompiser. For en bransje hvor det er såpass tøft om dagen, er det enda tøffere å legge kundelistene sine åpent ut på nettet. Jeg vet mange selskap i andre bransjer som aldri ville risikert det, sier Carlsen og mener samtidig at mange av kundene er rørende lojale og er knyttet til det samme reklamebyrået år etter år.

Sjefen for salget i Bizweb tror en av løsningene er å bygge relasjoner til bedrifter, blant annet gjennom de 200 nyhetskildene som selskapet har i basen sin.

- Vi kan hjelpe med å finne ut hvilke publikasjoner som skriver mest om selskap og produkter man er interessert i, sier han.

Bizweb har imidlertid foreløpig kun webbaserte kilder, en konkurrent som Retriever har allerede lansert tilbud om å elektronisk overvåkning av papirbaserte medier.

På det norske markedet finnes det i dag 14-15 tilbydere av slike informasjontjenester på nettet, med Observer som den suverent største. Alle aktørene i dette markedet skaper et stort prispress, men prisnivået er i ferd med å ta seg opp etter at det er blitt en avklaring på rettighetsspørsmålene.

MBL, som representerer de store papiravisene, har i flere år prøvd å få innpass i virksomheten til onlineselskap som skanner nyhetsbildet hver dag og selger dem til tredjepart. MBLs medlemmer har krevd kompensasjon for det systematiske salget av redaksjonelt stoff fra ulike Internett-kilder.

- Etter at Mediebedriftens Klareringstjeneste kom på banen, har mange av konkurrentene våre økt prisene betraktelig. Selv har vi kunnet tilby våre tjenester uten å heve prisen nevneverdig, hevder han. En pakke fra Bizweb med søk i næringslivsinformasjon og oppsett av nyhetsovervåkning koster 13.500 kroner i året.

Carlsen er helt overbevist om at reklamebransjen og andre bransjer vil måtte ta i bruk nettagenter og overvåkninsgverktøy for å holde tritt med konkurrentene.

- Men hvorfor satser dere på reklamebransjen, som både har dårlig råd om dagen og en inngrodd teknofrykt?

- Ja, det er mange av våre konkurrenter som skyr unna reklamebransjen. Vi mener det er spennende med en bransje som har så mange kontakter ut til resten av næringslivet. Det er ikke sikkert vi kommer til å tjene store summer på bransjen selv, men håper det vil generere mange nye kunder for oss, sier han og medgir at det er en utfordring med teknologi.

- Det finnes jo mange som stadig stoler på wallpaper, det vil si papiraviser og tidsskrifter som ikke er skikkelig relevante i overvåkningssammenheng. Teknologifrykten råder, og det er kanskje mest synlig i større selskaper. De mindre er nødt til å være pådrivere for å skaffe seg kunder, mener han og sier Bizweb har løst Mac-problematikken som alltid dukker opp i reklamesammenheng.

- Ja, det finnes alltid noen kreative byråer med utstyr som ikke takler mailer og nettbanker. Våre mailer på predefinerte segmenter skal fungere både for Mac og PC, hevder han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere