RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blair har flest varemerker

Sist oppdatert:
Siden Tony Blair tok over statsministerposten har regjeringen hans registrert flere varemerker enn de største britiske merkevareprodusentene.

Den britiske regjeringen har lange tradisjoner med å registrere merkevarer. Helt siden de under 2. verdenskrig profilerte "Potatoe Pete" og "Doctor Carrot" for å få folk til å lage sin egen mat, har de vært aktive på varemerkeregistreringsfronten.

Men etter at Tony Blair tok over statsministerposten i 1997 har det vært en helt annen fart over det, melder Financial Times. Blairs regjering er nå den mest aktive varemerkeutvikleren på de britiske øyer.

Beregninger foretatt av advokatkontoret Beachcroft Wansbroughs viser at departementene sitter på så mange som 775 varemerker, fra "Desert Rats" tannbørster til skiklær med merket "HM Prison". I tillegg har andre offentlige kontorer registrert 611 varemerker.

Ifølge Financial Times stammer de eldste registrerte varemerkene fra 1910, men hele 560 av dem (70 prosent) er registrert i løpet av de seks årene Tony Blair har sittet i regjering, noe som har kostet britiske skattebetalere knapt 900 millioner kroner.

Det er det britiske forsvarsdepartementet som leder an i antall varemerkeregistreringer. I løpet av fjoråret sto de for 33 nye varemerker, noe som er mer enn kjente selskaper som verdens største annonsør Proctor & Gamble, Bristol Myers Squibb, mobilselskapet Vodafone, og oljegiganten Royal Dutch Shell.

Men på tross av offensiven på varemerkefronten, var det noen kjente britiske navn som glapp for Blairs varemerkemafia. "Home Office" (innenriksdepartementet) er tatt av et østerriksk møbelfirma, mens "Whitehall" (den britiske sentraladministrasjonen) er et ginmerke.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere