RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ble bedt om å tisse i flysetet

Foto: Tore Fjeld
Sist oppdatert:
Kabinpersonalet nektet å trille søstrene, ba dem i stedet om å tisse i setet.

Tvillingsøstrene Kjersti og Ane Gisholt Gustavsen (28) gledet seg til en ukes ferie på Gran Canaria. Men flyturen hjem skulle vise seg å bli alt annet enn gledelig.

- Vi skulle til Gran Canaria. Vi sitter begge to sitter i rullestol, men er veldig selvhjulpne og trenger ikke noen assistent. Vi trenger ikke hjelp, bortsett fra å bli trillet til og fra toalettet på flyet når det er behov for det. Dette pleier heller ikke å være noe problem, sier Ane til nettavisen.

- Ikke noe problem
Søstrene hadde likevel tatt sine forholdsregler i forkant av reisen.

De triller jo fram og tilbake på matvognene sine hele tiden, og det var ikke snakk om å gjøre noen løft.

- Vi fikk beskjed av Ving at det i utgangspunktet ikke var mulighet for å få noen hjelp om bord, men de sa på telefon at jeg kunne høre med personalet. Da forklarte jeg dem hva vi trengte hjelp til, og de så ikke noe problem med det. Så i utgangspunktet var det ikke noe problem i det hele tatt, forteller hun.

- Ville ikke trille, kunne ødelegge ryggen
Men da søstrene var på plass i flyet, meldte etter hvert behovet seg. De ringte på kabinpersonalet ved Thomas Cook Airlines.

- Dette var en reise på fem timer, hvor det er naturlig å måtte på do. Men personalet ville ikke trille oss på do med den forklaring at de kunne ødelegge ryggene sine. Vi så ikke helt problemet. De triller jo fram og tilbake på matvognene sine hele tiden, og det var ikke snakk om å gjøre noen løft. Omsider fikk vi hjelp, og de sa at det ikke var noe problem med dette likevel.

Måtte rapporteres
Men da søstrene skulle forlate flyet etter landing, fikk de beskjed om at personalet måtte skrive rapport om at de hadde hjulpet dem.

- Rapport om hva da? Var responsen vår. De hadde jo bare trillet en stol. Vi hørte ikke noe mer om dette etterpå og gjennomførte ferien som planlagt, sier Ane.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Har dere vurdert bleie?
Da det var tid for hjemreise, skulle møtet med kabinbesetningen gå fra ubehagelig til direkte ille.

- Da vi skulle reise hjem, ble vi kjørt til flyet i egen bil. Dette er standard og vi er vant med det. Mens vi satt i bilen kom en fra flypersonalet inn og sa at de hadde hørt om problemene som hadde oppstått på turen ned, men at de ikke hadde mulighet til å hjelpe oss på hjemreisen. Vedkommende ba oss derfor om å gå på do før reisen. Vi prøver å planlegge så godt vi kan, så det hadde vi allerede gjort, forteller Ane, og fortsetter:

- Etter hvert som vi var kommet oss på flyet, ble vi mer og mer sint og frustrert. Og selvsagt måtte vi på toalettet i løpet av denne flyturen også, det er naturlig. Da vi ringte på en flyvertinne denne gangen, fikk vi direkte spørsmål om vi hadde vurdert å bruke bleie.

Oppfordret til å tisse i setet
Søstrene trodde knapt det de hørte.

- Dette er så nedverdigende, og det er denne kommentaren som svir for meg. Jeg ble så paff at jeg ikke klarte å svare. Jeg tenkte at det har de uansett ikke noe med. Så jeg spurte da tilbake om vi heller skal tisse i setet om vi ikke kan få hjelp? Ja, svarte hun da.

Da vi ringte på en flyvertinne, fikk vi direkte spørsmål om vi hadde vurdert å bruke bleie.

- Det sier man ikke til voksne mennesker. Det svir, og vi ble veldig lei oss.

Måtte krabbe til toalettet
Men søstrene måtte på do, og skjønte at det ikke var noe poeng i å spørre videre om hjelp. Ane forteller at personalet nærmest ikke snakket til dem hele turen.

- På hjemreisen hadde vi flyttet oss fram i flyet slik at vi satt nærmere toalettet, mens vi på vei ned satt midt i flyet. Jeg klarte å gå til toalettet. Men min søster måtte ned på alle fire og krabbe til toalettet for egen maskin.

- De andre passasjerene reagerte ikke, men hun fikk blikk og folk tråkket omtrent over henne. Hun måtte krabbe tilbake selv også, og det var ingen hjelp å få.

- De skylder på oss
Ane forteller at de ikke har fått noen beklagelse fra kabinpersonalet eller flyselskapet.

- De skylder på oss og det at vi ikke hadde bestilt hjelp. De sier at man skal ha med en assistent, men skulle vi ha lønnet en assistent en hel uke for hjelp i ti minutter? Jeg skulle likt å se den søknaden går gjennom. Ikke vil vi ha med oss en fremmed som tredjemann på lasset når vi er på søstertur heller.

Da faren hentet sine tvillingdøtre på Gardermoen den dagen, kunne han tydelig se på dem at ting ikke var som det skulle. Ane forteller at det var han som kontaktet Ving etter hendelsen.

Flyselskaper har rett til å kreve at passasjerer som bruker rullestolt har en hjelper med om bord. Dette er ikke noe som flyselskapet er forpliktet til å dekke utgiften til

- Vel hjemme igjen måtte vi summe oss, og tenkte hva i alle dager vi skulle gjøre. Orker vi dette? Det er en personlig sak, det handler om å trenge hjelp på do. Men faren vår kontaktet da Ving, og sendte deretter en e-post til flyselskapet. Det varte og rakk før de svarte. Jeg føler fortsatt ikke at vi har fått noen ordentlig beklagelse, og at det fortsatt anses som vår skyld.

- Deretter koblet vi inn Handikapforbundet, og da var det i gang.

- Hvor befinner saken seg nå?

- Nå har vi skrevet en klage til Flyfartstilsynet, og venter på at de skal se på saken og komme med en uttalelse. Vi ønsker å få dette fram og at det skal bli en endring på denne praksisen. Jeg skjønner veldig godt at de som trenger mye hjelp må ha seg en hjelper. Men jeg synes man må se an situasjonen. Å trille en stol er ikke vanskelig. Vi var veldig åpne på det vi trengte hjelp til, sier hun til Nettavisen, og legger til:

- Man trenger ikke være så firkantet.

Norges Handikapforbund: - Dette må de forholde seg til
Samferdselspolitisk rådgiver i Norges Handikapforbund, Tore Amblie Bjørbakk, forteller at han har vært i kontakt med Luftfartstilsynet i forbindelse med saken.

- Dette må de forholde seg til. De sa at de skulle ta tak i dette uavhengig av oss, og at det er en del av deres oppdrag å gjøre. Det er fint å høre at saken blir prioritert, forteller Amblie Bjørbakk til Nettavisen.

Han sier at saken nå er til behandling hos Luftfartstilsynet.

- Vi vet ikke hva utfallet blir, men jeg håper at de synes dette er like juridisk som det vi gjør og dermed bruker liten behandlingstid. Om jeg skal gjette utfallet, tror jeg at søstrene kan få en beklagelse og at selskapet får streng beskjed om å holde seg til regelverket.

- Hva er regelverket i slike tilfeller?

- Flyselskapet mener at assistanse fram og tilbake til toalettet er problematisk, og at de ikke kan gjøre slike tjenester. Men dette er de pålagt å gjøre etter et direktiv som gjelder i hele EU, og som har fått rettskraft i Norge gjennom EØS-avtalen, forklarer han.

Flyselskapet viser til lovverket
Nettavisen har ikke lyktes med å komme i kontakt med talspersoner i Thomas Cook.

Tina G. Fersner i flyselskapet har imidlertid uttalt seg om saken til Handikapnytt, der hun henviser til lovverket som begrunnelse for hvorfor Ane og Kjersti ikke kunne få assistanse for å komme seg til toalettet:

- Ifølge lovgivning har flyselskaper rett til å kreve at passasjerer som bruker rullestolt har en hjelper med om bord. Dette er ikke noe som flyselskapet er forpliktet til å dekke utgiften til, sier hun til tidsskriftet.

Beklager opplevelsen
Hun legger til at kravet om hjelper er utferdiget for å unngå situasjoner som den søstrene har opplevd. Hun sier videre at det ikke er normalt at passasjerer i rullestol eller som ikke kan klare toalettbesøk ved egen hjelp, reiser uten hjelper, og at det derfor normalt ikke oppstår tilsvarende situasjoner som denne.

Fersner, på vegne av Thomas Cook, beklager imidlertid den opplevelsen Ane og Kjersti har hatt om bord, samt deres oppfatning av personalets håndtering av saken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere