RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ble du skremt nå?

Ny kampanje skal mobil i bil til livs. Se den her.

- Vi er veldig fornøyde, sier Lise Ådlandsvik i Fylkestrafikksikkerhetsrådet (FTR) til Bergensavisen. Hun har akkurat sett filmen det bergenske produksjonsselskapet Bug har laget for FTR og fylkeskommunens nye holdningskampanje. Denne handler om mobilbruk i trafikken.

Sterkere forbud
- 2. mai ble forbudet forsterket, forteller Ådlandsvik. En kan nå verken tekste, surfe eller ringe. En kan starte opp og avslutte telefonsamtaler kun dersom mobilen er fastmontert og en har handsfree. Ådlandsvik sier at det er vanskelig å si noe om hvor mange mobilrelaterte trafikkulykker som skjer, men det er helt klart at det er mange som bruker mobiltelefonen i bilen på en slik måte at det tar oppmerksomheten bort fra bilkjøringen.

- Jeg tror de fleste kjenner noen som taster i bilen.

Budapest
- Vi synes dette er en utrolig viktig kampanje, sier produsent Lars Erik Ørgersen i Bug.

Produksjonsselskapet forteller at de opererte innenfor et begrenset budsjett, men at én ting var klart: de trengte et helt spesielt kamera for å filme reklamen, og de måtte til Budapest for å finne det.

- Det er et Phantom Flex kamera som kan filme 2400 bilder i sekundet, sier Ørgersen. Dette gir en kraftig slow motion-effekt. Til sammenligning tar et vanlig videokamera 25 bilder i sekundet for å gi det menneskelige øyet inntrykk av flytende bevegelse.

- Å filme med 2400 bilder i sekundet er nesten som å fryse tid, forteller regissør Kristian Berg.

BA fikk være med på visningen av det ferdige resultatet, som er på 25 sekunder.

Ifølge publikum i salen var resultatet en film som etterlot seeren ettertenksom.

Fra mandag vil denne bli vist i et halvt år før filmene på Bergen Kino.

- Det ble en sterk film, og slik som både jeg og de andre hadde sett for oss, mener Ådlandsvik etter visning av det ferdige produktet.

Mer kontroll
Jens A. Kleppe, leder for trafikkseksjonen hos bergenspolitiet, er positiv til prosjektet.

- Jeg vil anta at dette kan være et godt virkemiddel. Kontrollene våre viser et behov for holdningsskapende arbeid, når overtredelsesprosenten på ulike trafikale forhold er så høy som den er i dag, sier Kleppe til BA.

Kampanjefilmen kan ses på kino og lengre opp i saken.

LES FLERE SAKER FRA BERGENSAVISEN.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere