*Nettavisen* Nyheter.

Bli blid

Det kommer perioder i livet da ikke alt går som man vil. Kanskje kom du ikke inn på skolen du ønsket, kanskje har kjæresten gjort det slutt eller du er bare deppa. Her er noen tips til å bli glad.

02.08.04 08:26

Ikke forvent for mye
Vær realistisk, ikke tro at alt i livet ditt kommer til å bli perfekt på en, to, tre. Vær heller litt pessimistisk. Da blir du heller positivt overrasket.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tenk på noe annet
Dersom det er noe du er lei deg for, så må du finne på noe annet å gjøre. Dra ut med gode venner, se en morsom film eller ta en tur i skogen. Det får tankene dine over på noe annet enn det triste.

Ikke sov for mye
For mye søvn kan ha noe å si på humøret ditt. Sover du mer enn åtte timer, vil du fort bli trøtt, slapp og sliten hele dagen, og dermed ikke i godt humør.

Klikk på bildet for å forstørre.

Prøv å være glad
Hvis du ikke engang prøver, vil du neppe bli glad. Se lyst på livet, se på positive sider ved seg selv. Hva er du flink til? Kanskje du har fått et kompliment? Bygg videre på de positive egenskapene dine.

Sett pris på lyset
Vær ute så mye som mulig når det er sommer. Ikke trekk gardinene for vinduene og skru av lampene. Ha mye lys også når du er inne, gjerne lyse vegger og møbler.

Klikk på bildet for å forstørre.

Se framover
Finn noe du kan se fram til. Du kan bestille en ferie, konsertbilletter eller arrangere en fest. Noe som gjør at de triste dagene trolig har en ende.

En ting hver dag
Finn en ting du kan glede deg til hver dag. Det trenger ikke være noe stort. Det kan være noe så enkelt som et TV-program du liker, en sjokolade som venter i kjøleskapet eller en telefon til en venn. Tenk på dette hele dagen, og du vil straks føle deg mye bedre.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tren
Start med trening et par dager i uka. Å røre på seg kan ha stor innvirkning på sinnsstemningen.

Slapp av
Selv om det er viktig å mosjonere, er det å unngå stress også betydningsfylt for humøret. Bruk minst en time per dag på å slappe av uten noe å gjøre. Unngå å tenke på alt du burde ha gjort. Din helse er det viktigste!

Ikke gråt
Gråt hjelper for mange, men vitenskapelig er det ikke en god ting for å bli lykkeligere. Tvert i mot kan du bli mer ulykkelig av å gråte, siden du da fokuserer på de triste tankene. Du skal heller prøve å tenke gjennom hva som gjør deg trist, og finne en løsning på det. Lær deg til å beherske vonde følelser.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.