RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bli kvitt ferie-uvanene

Sist oppdatert:
Har du drukket brus både morgen, middag og kveld i ferien?

(SIDE2): Da er det på tide å la kroppen gli inn i hverdagslivet igjen. Fellesferien er over, og de dårlige ferievanene våre kan godt slippe taket.

Dette gjør du:

Dropp brusen
Det er liksom «lov» å drikke brus hver dag i ferien, men desto verre er det å slutte. Gå over til lettbrus en periode dersom du har drukket sukkerholdig brus eller kutt ned litt etter litt. Kjøp deg en brus annenhver dag i en uke og si til deg selv at neste uke skal du kun drikke brus en eller to ganger i uka. For å gjøre det litt lettere for deg selv kan du for eksempel drikke andre ikke fullt så usunne alternativer. Kjøp deg smaksvann, farris med smak eller bland eplemost og farris, eventuelt solbærsaft og farris.

Tem søtsuget
Is, brus, sjokolade og kakeforbruket kan lett skli ut i ferietiden. Ved å begynne med faste rutiner igjen kan du lett «sprekke» og overspise dersom du ikke passer litt på. Prøv å få i deg sukker som i tillegg inneholder vitaminer. Frukt er et smart valg istedenfor sjokolade. Lag deg en kopp te med honning, kjøp sukkerfrie pastiller, spis klibrød med cottage cheese og lettsyltetøy, lag deg en ristet grovbrødskive med banan eller en skål med fruktsalat med yoghurt-naturell over.

Legg deg tidligere
I tillegg til at det er vanskelig å stå opp tidlig, er det veldig vanskelig å begynne å legge seg tidlig. I hvert fall så lenge det fortsatt er så lyst. Noen gode tips for å få tilbake den riktige rytmen kan være å drikke en beroligende te, ikke trene sent på kvelden, ikke se på tv på soverommet.

Her får du noen søvndyssende tips: Lær deg søvnknepene

Gå ut bare i helgen
Ikke så lett kanskje å begrense de morsomme gjøremålene til helgen igjen. Men finn heller på ting tidligere på kvelden i ukedagene og spar de sene kveldene til dager du kan unne deg mer søvn.

Få tilbake treningsrutinene
Hvis du har levd som en latsabb bør du begynne forsiktig igjen. Tren en halvtime/time to til tre ganger i uken og øk etter hvert.

Få inspirasjon av vår treningsekspert Cornelis Elanders treningsblogg her.

Lag sunne middager
Grillsesongen trenger nødvendigvis ikke være over, men tenk bevisst på hva du dytter i deg av grillmat. Kjøp kylling eller kalkunpølser, grill fisk og masse grønnsaker i folie, ikke overgrill maten så den blir svidd. Det kan nemlig medføre kreftfare. Ikke lang i deg fet potetsalat, men bruk ris, poteter i ovn eller kun grønnsaker som tilbehør til grillmaten.

Motiver deg selv
Finn ut av hva som motiverer deg til en sunnere livsstil eller større motivasjon på jobben. Kanskje trenger du et karrieremål å se frem mot eller en nye ferie?

På trenings- og matfronten kan du sette deg et personlig mål om hvor langt du vil løpe eller hvor mange kilo du vil ta av. Husk å begynne forsiktig for å unngå at du sprekker og at du påfører kroppen skader.

LES MER HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere