Byggeprosjektet er estimert til å koste 12,5 milliarder kroner, og når det etter planen skal stå ferdig i 2017 vil Gardermoen flyplass ha utvidet sitt areal til nesten det dobbelte.

Gardermoen vil anno 2017 ha terminalareal på 265.000 kvadratmeter og en kapasitet på 28 millioner passasjerer i året, mot nåværende 148.000 kvadratmeter og 23 millioner passasjerer.

Farvel til køene
Prosjektlederne har nylig lagt fram nye illustrasjoner for hvordan den nye lufthavnen vil se ut om seks år.

- Den nye terminalen vil gi passasjerene en god følelse. Det blir åpent, luftig og svært effektiv avvikling, altså ingen lange køer. Vi vil stå frem som en av de flotteste flyplassene i Europa, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen til DN.no.

Den nye terminalen får en ny pir med plass til flere fly, ny avgangs- og ankomsthall og nytt bagasjeanlegg. Sikkerhetskontrollen utvides med 12 nye sluser. Det skal bygges 11 nye brotilknyttede oppstillingsplasser og 6 nye fjernoppstillingsplasser.

Bakgrunnen for prosjektet er at OSL nærmer seg kapasitet. I dag håndterer flyplassen over 20 millioner passasjerer hvert år. Makskapasitet er 23 millioner.

Prognosene viser at trafikken vil nå makskapasitet i 2016, ifølge DN.no.

35 mill. i 2030
Byggeprosjeket er delt opp i to faser. Fase 1 er satt i gang. Når denne fasen er over, skal flyplassen klare å håndtere 28 millioner passasjerer. Fase 2 ligger trolig to tiår fram i tid. Men etter en slik utbygging, skal flyplassen klare å håndtere 35 millioner passasjerer.

Les også: Slik blir nye Gardermoen