RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bli med Ousland på trening

Total isolasjon, 30 minus, skruis, åpne råker og isbjørn. Men hva ligger bak av trening når Børge Ousland tar turen til Nordpolen?

Time etter time ute i marka på stier og steinete veier, med flere bildekk hengende på slep. Slit, hardt arbeid og blodsmak i munnen.
Time etter time ute i marka på stier og steinete veier, med flere bildekk hengende på slep. Slit, hardt arbeid og blodsmak i munnen.
Hva ville du kalt det dersom du skulle oppsøke naturen der den er på sitt mest ekstreme, med bitende kulde, så langt fra folk du kan komme, og med snø og is stablet sammen til en hinderløype så langt øye kan se? Et sted der den ulende vinden er din eneste følgesvenn, foruten en og annen sulten isbjørn som når som helst kan snike seg innpå deg? Der isen under deg når som helst med enorme krefter kan bryte opp og brøyte seg til himmels, et sted der kun et lag med fosset vann eksisterer mellom deg og den kalde, svarte sjøen som strekker seg nedover til tusen meters dyp? Du skal gå ti timer hver dag, i nær nitti døgn alene, med 170 kilos pulk på slep. Et lite feilgrep og du er en død mann. Børge Ousland kaller det for tur. Han skal bare på ”tur”. Børge snakker med myke ord og varme, om iskalde eventyr tøffere enn de fleste våger å tenke på. Det eneste jeg klarer å lure ut av Børge om det slitet som ligger i disse enorme strabasene, er at han sier at det går... seint.

Bak eventyrene og de imponerende bedriftene ligger det mye trening. Ousland kan fortelle at vilje, tålmodighet og besluttsomhet er svært viktige elementer. Alt dette kan trenes og må trenes. Børge har gjennom store deler av livet sitt oppsøkt utfordringer og mestret dem. Dette har bidratt til at han gradvis har bygd opp disse mentale kvalitetene, til et punkt der han faktisk har blitt i stand til å mestre noen av verdens mest hardbarkede steder. Aleneekspedisjoner på både Nordpolen og Sørpolen har blitt det fantastiske sluttresultatet til den erfarne marinejegeren Børge Ousland.

HTML EMBED
 Siste artikler på Trim.no

Børge sier lite om det, men det er innlysende at slike ekstreme utfordringer krever også en stor porsjon mot og dristighet. Som marinejeger har han blant annet holdt på med fallskjermhopping, men dette er bare moro og adrenalinrush, og kan ikke på noen måte sammenlignes med det man møter ute i isen, forklarer Børge. Men de fleste påkjenninger og utfordringer som er med på å bygge opp vilje, tro og handlekraft, er nyttige i formingen av en psyke som kan overleve sprengkulda og ensomheten der ute i isødet. Som marinejeger fikk Børge trenet evnen sin til å holde ut, gå lange marsjer med eller uten sekk i raskt tempo.

Ousland har nedlagt mange, mange treningstimer for å få kroppen i den formen slike voldsomme påkjenninger krever. Helt fra ung alder har han holdt på med ulike typer fysisk aktivitet. Glad i naturen har han alltid vært, så mye av treninga har blitt lagt til skog og mark.

- Det var mye aktiv lek, fotball, skigåing, skihopping og passe med oppoverbakker til skolen. Siden foreldrene mine ikke hadde bil, gikk vi og syklet mye. Tror jeg har fått mye herfra. Vi hadde heller ikke tv før jeg var en 8-10 år, slik at vi var i mye mer aktivitet enn dagens unge ser ut til å være, sier Ousland og får vektlagt at det er veldig viktig at dagens barn og unge holder seg i form. Fysisk aktivitet er grunnlaget for at kroppen skal holde seg frisk og førlig.

Allsidighet, glede og naturopplevelser er en naturlig kombinasjon for Ousland, som da ikke bare har fått treningsdosene sine, men også opplevelsene og friheten og frisk luft. Ikke minst frisk luft. Ousland kommenterer at han har kunnet se isen på Nordpolen stadig smelte mer ned, noe han mistenker vår stadig økende miljøforurensing for.

- Hvordan trener du i forhold til polekspedisjonene du har vært på?

- Jeg trente med sekk og gummihjul på slep i forbindelse med ekspedisjonene, samt jevnlig med jogging og vekttrening.

Bilde fra ekspedisjon i Himalaya, Mont Everest.
Bilde fra ekspedisjon i Himalaya, Mont Everest.
- Flere timer med trening kreves daglig. Det er man nødt til for å få den nødvendige seigheten og utholdenhet i kroppen. Børge forteller at han samtidig i disse tunge treningsperiodene som pågår i opptil et helt år før turen kan påbegynnes, også spiser mest mulig for å gå opp i vekt. Et godt lag med underhudsfett er svært viktig å ha med seg. Men det er hardt å presse i seg så mye mat. Med de store treningsdosene så er allerede matinntaket høyt, og da blir det regelrett tøft å måtte presse i seg ytterligere med kalorier. Ousland skriver i bøkene sine at han en tid prøvde å tilføre ekstra kalorier ved å drikke fett mellom måltidene, men dette ga magesmerter. Det er med andre ord ikke bare bare å drive systematisk overspising. På det meste har han gått opp 17 kilo før en ekspedisjon.

Ute på isen er det viktig med underhudsfett. Selv om Ousland daglig spiser over seks tusen kalorier, så blir det for lite og han taper gradvis underhudsfett og muskler. Ti timer på ski hver dag med 170 kilo på slep i pulk, er en enorm påkjenning for kroppen. Kaloriforbruket er svært høyt. Men det går bra så lenge kroppen har et betydelig lag med kroppsfett, sier Ousland. Da slites ikke muskelmassen ned i særlig grad, og kulden er ikke noe problem. God klær, god form og nok mat er sentrale elementer i Børges oppskrift. Men så fort underhudsfettet begynner å skrante, da begynner muskelmassen å tæres, og da merkes både sult og kulde i større grad.

- Noen ting du vektlegger når du trener? Trener du skjematisk eller føler du deg fram på kroppens reaksjoner?

- Nei, i grunn ikke, svært lite skjematisk. Jeg liker best å trene i skogen og prøver å få med meg litt naturopplevelser samtidig. Jeg liker best å trene tidlig på dagen, da får jeg mye mer arbeidskapasitet også. Vanskeligere å trene om kvelden, fordi man gjerne er mer mentalt sliten. Fint å også ha noen treningskamerater.

- Har du holdt en jevn god form og fysisk trening på fast basis hele veien, eller har du vært opp og ned?

- Ja, jeg trener jevnt, men det blir gjerne en dødperiode rett etter ekspedisjonene, så begynner jeg sakte men sikkert å trene meg opp igjen.

- Hvor mye trening nedlegger du opp mot slike ekspedisjoner?

- Trener fem, kanskje seks dager i uken. To timer hver gang i snitt. Noen lange økter opp til fire timer og noen kortere jogge turer. Bedriver også i tillegg vekttrening. Sistnevnte går mest på overkroppen. Grunntreningen er å gå fort med 35-40 kilo på ryggen i ulent terreng.

- Hvor lang tid i forveien starter denne treningen?

- Man bør ha trent jevnt en stund, begynner oppkjøringen rundt ett år i forveien. Da begynner jeg også med oppkjøring for å bygge opp fett og muskelreserver så jeg har litt å gå på.

Ousland har et enormt bra treningsgrunnlag. I boken ”Alene over Nordpolen”, er det beskrevet at han klarer å bli kvitt en senebetennelse i akilles-senen i den ene hælen sin, ved å bygge opp hælene noen centimeter på hver ski med fuelbokser som han skjærer over og setter fast på skiene. Han fortsetter å gå med 170 kilos pulk 12 timer hver dag, og senebetennelsen blir bra igjen underveis! Dette er nærmest utrolig, og vitner om et vanvittig godt treningsgrunnlag. Flere polfarere stoppes av skader ute i isen, og må deretter fraktes ut. Akutte skader i rygg, knær og hofter er gjengangere, men belastningsskader kan også raskt sette en effektiv stopper for ferden dersom de ikke straks tas hånd om.

- Forberedende mengdetrening er med relativ lav puls, og med tung belastning over lang tid. Det er det viktigste, forklarer Ousland. I bøkene hans kan man se bilder av hvordan denne treningsmetodikken gjennomføres i praksis. Bildekk hengende bak, skistaver, og sønnen er med på ryggen. Time etter time med sånn trening, det skaper utholdenheten som er nødvendig.

- Har du drevet/driver du noen form for styrketrening?

- Ja vekttrening. Stort sett overkropp armer, rygg, skulder, mage og bryst.

- Er du flink til å lytte til kroppen, mener du det er viktig?

- Tror jeg er det, spesielt på ekspedisjon er det viktig å ta skader tidlig. Ofte er det lite som skal til får å stoppe det. Bruker mye sportstape. Har e t hefte som heter taping av idrettskader som i sin tid ble utgitt av idrettshøyskolen som jeg har hatt mye nytte av.

- Mener du at den fysiske treningen også kan være et verktøy for å bygge og forme vilje, utholdenhet og målrettet arbeid?

- Helt klart! Å sette seg mål og nå dem er viktig, selv om de er små. Der er et viktig verktøy å gradvis sette seg større og større målsetninger. Dette fungerer for å bygge opp viljestyrken.

- Hvordan forholder du deg til motivasjon?

- Motivasjonen for å gjennomføre en slik tur må være på plass god tid i forkant, det er viktig å bruke lang tid på å ta beslutningen for å dra, bli ferdig med alle hvorfor-man -gjør- dette- spørsmålene. Da kan man tillate seg å vingle litt underveis, du vet likevel hvor du skal. Hvis du begynner å stille slike spørsmål der ute er det lett å miste tråden hvis man ikke har tenkt nøye gjennom det på forhånd.

Vel hjemme tøyer Ousland mye for å holde seg myk. Han forteller at så lenge han er på isen, så er ikke musklene noe problem. Da er han sterk, myk og smertefri. Det blir faktisk verre når han kommer hjem og setter seg i ro. Da får han som regel en del trøbbel med muskelsmerter, spesielt i korsryggen. Sannsynligvis er det ikke noe i veien med musklene, men hvilesmerter er kjent problematikk for toppidrettsutøvere. Ekstremt godt trente muskler tåler ikke å være i ro. De må opp på en betydelig bevegelse og belastning for at blodsirkulasjonen skal fungere smertefritt.

Så sliten er organismen etter de ekstreme påkjenningene i isen, at Børge bruker både to og tre måneder før han igjen føler seg skikkelig restituert og uthvilt. Da setter han i gang med treningen sin igjen.

Det er avgjørende å holde det endelige målet for øye. Det må man, for å vite hvor man går. Men i det daglige er mindre delmål svært viktig. Det gir oppnåelige mål og små gleder fra dag til dag, noe som er med på å gjøre dagene innholdsrike og til å holde ut. Sammen med dette, ser man klart viktigheten av planlegging i alt det polfareren og eventyreren Børge Ousland gjør. Til dags dato har han ikke glemt èn ting til turene sine. Og det er ikke lite som skal huskes på, pakkes ned og være med. En glemt skrutrekker kan bli det som feller hele turen i det øyeblikket denne blir nødvendig. Huskelister som sjekkes, krysses av, og sjekkes igjen. Det er normale og elementære deler av forberedelsene til ekspedisjonene.

Mye av lærdommen tar Ousland med seg tilbake. Mens kroppen gradvis slites ned under døgnene i kamp med de kalde og ensomme omgivelsene der ute i isødet, så merker Børge seg at han faktisk blir sterkere psykisk. Dag for dag. Ekspedisjon for ekspedisjon.

Børge Ousland har egen webside:www.ousland.com. Der kan du lese mer om denne inspirerende mannen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere