*Nettavisen* Nyheter.

Bli slankere med eplesidereddik

Minske midjemålet nå! Eplesidereddik har vist seg å være et effektivt slankemiddel, samtidig som den er proppfull av vitaminer. Her er en lystbetont og effektiv ukeskur, som kan gjentas og varieres.

26.04.04 09:05

Eddik - en vitaminbombe!
Det finnes dessverre ingen mirakelkurer som gjør at man kan fortsette å leve usunt og allikevel se at kiloene forsvinner. Fakta er at den som fortsetter å spise fet mat og mye sukker, unnlater å mosjonere og allikevel forventer å gå ned i vekt ved hjelp av eplesidereddik, vil bli skuffet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Men eplesidereddik er virkelig et effektivt slankemiddel, i kombinasjon med et litt sunnere kosthold og litt mer mosjon. Eddik setter fart på kroppens forbrenning, noe som har en postiv effekt på vekten. I tillegg er den en vitaminbombe!

Eplesidereddik inneholder følgende:
¿ Kalium
¿ Natrium
¿ Kalsium
¿ Magnesium
¿ Fosfor
¿ Klor
¿ Svovel
¿ Kopper
¿ Jern
¿ Silisium
¿ Fluor
¿ Vitamin C
¿ Vitamin E
¿ Vitamin A
¿ Vitamin B1/B2/B6
¿ Provitamin betakaroten
¿ Vitamin P

To typer
Eplesidereddik finnes i to former, flytende og som kapsler. De fyller forskjellige behov. Fordelen med den flytende eddiken er at bruksområdet er bredere. Hvis du vil bruke eddik som slankemiddel, bør du like den syrlige smaken ettersom det er nødvendig å drikke flere glass med eddikvann om dagen for å få effekt. Kapslene har ikke smak, og de er enkle å ta med seg. De kan imidlertid ikke brukes i matlaging.

Klikk på bildet for å forstørre.

Selv om det er enkelt å lage sin egen eddik av epler fra hagen, velger de fleste å kjøpe eplesidereddik. Du finner det i butikken. Ønsker du en bio-dynamisk variant finner du dette på helsekosten. Bio-dynamisk betyr at eplene er dyrket og foredlet på en speiell måte slik at kvaliteten blir enda bedre. Kapslene får du også kjøpt i helsekostforretning.

Positiv slanking
Det er lett å havne på " jojo-dietter" der du øker utgangsvekten og skaffer deg negative erfaringer i stedet for å miste kilo. Begynn i stedet i god tid og nøy deg med et gjennomsnittlig vekttap på 1/2-1 kilo i uken. Tenk på at etter tre måneder har du gått ned minst seks kilo, og det er en hel klesstørrelse!

Klikk på bildet for å forstørre.

Daglig mosjon
Det å mosjonere trenger verken å være dyrt eller komplisert. 15-20 minutter sammenhengende bevegelse om dagen regnes her som mosjon. Når, hvor og hvordan du mosjonerer, er helt opp til deg, men det gjelder å planlegge, prioritere og bryte passive vaner. Tenk på at mosjon er alt fra spaserturer, vasking og gressklipping til spinning, svømming og karate.

Dag for dag
- Begynn uken med å veie deg. Noter startvekten.
- Frokost velger du alltid fra frokostbuffeen.
- Lunsj kan du lage fra ukemenyen, eller velg et alternativ fra lunsjbuffeen.
- Oppskriftene gjelder for en person.
- Kryss av når du er ferdig med dagens mosjon.
- Vei deg igjen i slutten av uken. Gjenta gjerne kuren, og varier menyen.
- Drikk et glass vann med to teskjeer eplesidereddik eller ta 1-2 kapsler morgen og kveld.

Velg fra frokostbuffeen
- Grapefrukt (eller annen fersk frukt), ristet fullkornbrød eller knekkebrød med skinke eller mager ost (17%).
- Havregrynsgrøt med f.eks. usøtet eplemos og lettmelk.
- Et knekkebrød med et hardkokt egg i skiver og gaffelbiter.
- Lett kefir med frokostblanding med fullkorn.

Drikke
Drikk minst to liter per dag. Smaksett gjerne med eplesidereddik, eller f.eks. ferske lime- eller sitronskiver. Unngå helt kaffe denne første uken, eller reduser mengden. Drikk helst grønn eller sort te. Vanlig brun te inneholder tein, som trekker sammen blodårene.

Velg fra lunsjbuffeen
Salat
Lag en salat av valgfrie grønnsaker, bland gjerne ferske og dypfryste. Hell litt eddikdressing, f.eks. bringebæreddik, urteeddik eller klassisk vinaigrette over salaten og spis en skive godt fullkornbrød til.

Klikk på bildet for å forstørre.

Fruktsalat Biter av fersk frukt legges i hauger på en stor tallerken. Bruk f.eks. banan, appelsin, eple, bær, melon, ananas. I midten legges en liten klatt ferskost. Strø hasselnøttkjerner over.

Hurtigmat En porsjon av en dypfryst ferdig lettrett som du finner i butikkens frysedisk.

Suppe Varm eller kald suppe uten fløte, gjerne grønnsakssuppe. Potet- og purreløksuppe, tomatsuppe, gaspacho, brokkolisuppe, løksuppe..

Mellommåltid
Spis så mye du vil av agurk, gulrot, selleri og grapefrukt. Hvis du er riktig sulten på noe søtt, så lag " shake" av en most banan og 2 dl skummet melk.

Ukesmeny

Mandag:
Startvekt ........ kg
Ja, jeg har mosjonert .....

Lunsj
Kylling (fjern skinnet), kalkun eller skinke. Eplechutney, en stor salat og en grapefrukt.

Middag
Fiskesuppe med reker. Fres 1/2 hakket gul løk og 1/2 hakket hvitløksbåt i litt olivenolje. Rør inn 1/2 ss mel og hell i en boks knuste tomater. Spe med 2,5 dl fiskebuljong. Skjær 100 g torskefilet i terninger og legg fisken i den kokende suppen noen minutter før servering. Strø noen rensende reker over (ikke la dem koke, for da blir de seige). Krydre.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tirsdag:
Ja, jeg har mosjonert .....

Lunsj
Del en paprika i to. Sett delene i mikroovnen på full effekt i 1 min. Legg en skive hvit geitost eller en klatt hjemmelaget ferskost med urter over halvdelene og gratiner i mikrobølgeovn i ytterligere 10 sekunder. Drypp noen dråper eplesidereddik med honning over paprikaen. Strø gjerne ristede pinjekjerner eller valnøttkjerner på toppen. Grønn salat og brød til.

Middag
Grillede hamburgere av malt oksekjøtt med tomatsalat. Skjær tomater i skiver og legg lagvis med hakket løk. Hell litt olivenolje og balsamicoeddik over. Krydre med salt og pepper og rør om. Evt. hakket persille over.

Onsdag:
Ja, jeg har mosjonert .....

Lunsj
Tunfisk i vann blandes med mye kapers, sitronsaft og presset hvitløk. Krydre med salt og pepper. Legg en god porsjon tunfiskblanding på en skive grovt brød. Ferske tomater til.

Klikk på bildet for å forstørre.

Middag
Fråtse i reker med hardkokte egg, agurkskiver og brød.

Torsdag:
Ja, jeg har mosjonert .....

Lunsj
Lag eggerøre av 2 egg og 2 ss vann og server den med makrell i tomat (på boks), grønne bønner og ferskost.

Middag
Meksikanske kyllingfajitas: Kjøp ferdiggrillet kylling (fjern skinnet) eller wok strimler av kyllingfilet med løkringer og krydder, gjerne tacokrydder. Fyll tortillabrød med tomatsaus (tacosaus eller salsa), salat, hakkede ferske tomater og mais.

Fredag:
Ja, jeg har mosjonert .....

Lunsj
"Ansjosrøre" på ristet brød eller rugbrød. To hardkokte egg hakkes grovt. Bland 1/2 boks finhakkede ansjosfileter med 2 ss finhakket gul løk og litt klipt gressløk. Bland alt sammen med 1 ts lettmasjones. Smak til med pepper (ikke salt).

Middag
Biff tartar eller stekt biff. Kjør 150 g fint oksekjøtt i kjøkkenmaskinen og form kjøttet til en høy biff. Hakk gul løk og rødbeter og legg sammen med kjøttet. Tilsett kapers og en eggeplomme. Bland alt sammen med gaffel og krydre med mye salt og pepper. Stek biffen hvis du ikke liker rått kjøtt. Server med en salat til.

Lørdag:
Ja, jeg har mosjonert .....

Lunsj
Varm tomat- og mozzarellasalat i mikroovnen. Legg ferske tomatskiver lagvis med skiver av mozzarella (italiensk ost som er kjempegod halvsmeltet). Drypp litt balsamicoeddik (evt. eplesidereddik med honning) og olivenolje over. Salte og pepre. Sett i mikroovnen i to minutter. Brød til.

Middag
Grillede lakseskiver med fransk grønnsaksrøre, ratatouille. Kok sammen aubergine, zucchini, løk, en hvitløksbåt, rød paprika, samt tomater.

Søndag:
Vekt ........ kg
Ja, jeg har mosjonert .....

Lunsj
Potet- og purreløksuppe. Kok 3 store poteter, 1/2 hakket purreløk og 1 presset hvitløkbåt med grønnsaksbuljongterning til poteten er svært myk. Strø over salt og pepper, og bland med stavmikser i kjelen, eller stapp til en jevn, tykk suppe. Spiss gjerne med en liten skvett hvitvin.

Middag
Grillet svinefilet eller kalve- eller lammekoteletter med varme rotfrukter. Rotselleri, gulrøtter og pastinakk deles i avlange biter og legges i en ildfast form. Drypp over olivenolje og litt honning og strø over salt og pepper. Stek i ovnen i ca. 30 minutter.

Kostholdsekspertens tips:
- Spis bare når du er sulten.
- La det gå mist tre timer mellom måltidene.
- La kroppen fordøye det forrige måltidet før neste.
- Spis i fred og ro i hyggelige omgivelser.
- Sett deg alltid når du spiser. Konsentrer deg om maten og vær bevisst i nuet. Ikke les mens du spiser.
- Spis rolig og tygg ordentlig, så hjelper du magen.
- Ikks spis for mye, la 1/3 av magen være tom for å lette fordøyelsen. Sitt stille og fordøy maten i noen minutter etter at måltidet er over.
- Kokt, ovnsbakt eller woket mat er bedre enn stekt og fritert mat.
- Tilbered maten uten fett ved å koke eller steke den i teflonpanne.
- Server maten slik at den er lekker og appetittvekkende!

Kilde: "Livskraft" utgitt av Futureworks
Naturligt frisk med äppleciderviinäger av Margot Hellmiss, W & Ws

Relaterte linker fra Klikk.no:
Test deg selv! Er du overvektig?
Tips til et sunnere, slankere liv!
Kom i gang med treningen! 15 tips
Slank med iskrem og sjokolade!
Slankere linje i ekspressfart!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.