Gå til sidens hovedinnhold

Bli snusfri - på tre uker

Ny svensk bok lover snusfrihet - smertefritt.

(SIDE2): «Snusfri - på tre uker» heter den svenske boken som etter sigende skal få deg til å klare å kaste snusboksen og kutte snusvanen en gang for alle, skriver svenske Aftonbladet. Ved hjelp av sju enkle trinn kan man få en snusfritt liv.

1. steg: Bestem deg
Bestem hvilken dag du skal slutte, sett en dato som har en spesiell betydning for deg. Sett deg et mål og marker dagen i kalenderen, og tell ned dagene til du skal begynne å slutte. Sett opp en plan for hvordan du skal slutte ved hjelp av de neste stegene, og hvorfor. Forhåpentligvis vil en bestemt dato hjelpe på at du ønsker å slutte. Kast alt av snus når dagen kommer - ikke la noe være igjen hjemme.

2. steg: Fortell andre
Så fort du har satt en dato, fortell de rundt deg at du skal slutte og snuse, og hvorfor. Press fra familie og venner kan gjøre det lettere å holde seg til planen. Det kan også øke forståelsen for at man blir sur og irritert når nikotinsuget setter inn for fullt.

Les her hvordan det gikk da samboeren til Side2s reporter skulle slutte å snuse: Gutter, ikke kast snusen!

Les også: - Snus gjør deg mer avhengig

3. steg: Abstinens
Det er uunngåelig - særlig hvis man er en innbitt snuser. Ha nikotinerstatning som tyggegummi eller lignende tilgjengelig når sluttdagen kommer. Bruk gjerne erstatninger fram til det fysiske suget er borte, og trapp ned gradvis.

4. steg: Belønninger
Skriv inn ulike belønninger i planen din - og begynn å belønne deg selv etter det første døgnet. Det er viktig for motivasjonens skyld. Neste belønning er uken etter, deretter etter en måned og så videre. Frist deg selv med et nytt klesplagg, spabesøk, fotballbilletter, osv. Bruk penger du har spart på å la være å kjøpe snus - en motivasjon i seg selv!

5. steg: Ny identitet
Forsøk å skape et bilde av deg som en ikke-snuser, og visualiser det for deg selv. Øv deg på å situasjoner der du normalt ville snust, og se for deg at du ikke gjør det likevel. Gjør øvelsen noen minutter et par ganger hver dag - for eksempel når du dusjer om morgenen og når du legger deg om kvelden.

6. steg: Fristelser
Før du har bestemt deg for alvor for å slutte funderer du nok på hvilke fristelser som kan dukke opp, og i hvilke situasjoner det vil bli vanskelig å gå uten snus. Men hvis man bestemmer seg i forkant hvordan man skal takle problemene, vil det bli langt enklere. I starten kan det lureste være å unngå situasjoner der man snuser mye. Lag en liste over alt du skal unngå de første dagene, så ukene og kanskje også i månedene etterpå. Det kan være steder eller situasjoner som kan få det til å bli fristet. Unngå dem i starten.

7. steg: Fordeler
Skriv på listen alle fordelene ved å være snusfri og ikke avhengig av nikotin - bedre humør og bedre form? Det kan være så mangt - du vet hva det er for din del. Hold motivasjonen oppe ved å tenke positivt. Du må ville det selv. Se på listen iblant!

Les mer her: Dette skjer når du slutter å snuse

Les også: Slik blir du røykfri

Reklame

Her får du oversikt over alle salgene