*Nettavisen* Nyheter.

Bli sunn med yoga

Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Glem slankekuren, sats på yoga og meditasjon i stedet.

25.01.09 13:22

(SIDE2): Skal vi tro en ny forskning, så er det bare yoga og meditasjon som skal til, for å få en sunn livsstil.

Forskningen viser at det er lettere å gå ned i vekt med yoga og meditasjon enn med slankekur og hardtrening, skriver Daily Mail.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Forskningsresultatet har blitt publisert i tidsskriftet Preventive Medicine.

Skeptisk til konklusjoner
Ernærings- og treningsekspert Kari Jaquesson er skeptisk til slike forskningskonklusjoner.

- For det første, så må jeg si at sånn sammenlignende forskning absolutt er festlig, men man bør ikke trekke noen generelle konklusjoner ut ifra det én eneste studie finner. Jeg tror absolutt ikke alle som begynner med yoga opplever det samme. Det er ikke sånn at man forbrenner mye selv med ashtanga yoga, men det kan jo hende at mange får et redusert nivå av stresshormoner ved å drive med yoga. Man kan også bli fenget av livsstilen med yoga, for det er jo en livsstil, sier Jaquesson til Side2.

Og legger til:

- Det beste er å gjøre noe man synes er artig som man fortsetter med.

Kari Jaquesson har vært fast trimekspert på «God Morgen Norge» på TV 2 siden 1994. Hun har gitt ut flere DVD-er og bøker om trening.

Mest fornøyd etter yoga
Studien tok for seg 225 overvektige kvinner, med en BMI over 28 og i alderen 25 til 68 år. 118 av kvinnene fullførte forskningsprogrammet.

Forskningen tok sikte på å sammenligne tre metoder som fokuserte på livsstilsendringer framfor vektnedgang.

Forskningsteamet ved University of Otago i New Zealand delte kvinnene inn i tre grupper.

Den første gruppen drev med yoga, meditasjon og positiv visualisering.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Shutterstock

Den andre gruppen fokuserte på fysisk aktivitet og ernæring, mens den tredje gruppen mottok ernæringsinformasjon i posten.

Gruppen som drev med yoga var generelt mer fornøyd og sunnere etter studien.

Tror du man blir lykkeligere med yoga enn med annen trening?

- Nei, men noen vil sikkert bli det. Og det kan hende de i denne studien som drev med yoga hadde en fantastisk instruktør som også jobbet med selvfølelsen. I yogasettinger er en god instruktør obs på å lære deltakerne å kjenne på at man er i kroppen, mens kanskje de andre deltakerne i studien som gikk på hopp- og sprettgym eller måtte trimme på egen hånd ikke fikk den samme mentale treningen på kjøpet. Den som skal inspirere deg til trening er viktig som motivator, sier hun.

Unngikk vektøkning
Ifølge medforfatter på forskningsrapporten, doktor Caroline Horwath, hadde alle tre gruppene lyktes i å forebygge vektøkning.

Men de mest oppsiktsvekkende resultatene var i den første gruppen. De hadde et gjennomsnittlig vekttap på 2,5 kilo.

- De var den eneste gruppen som opprettholdt symptomene på den psykologiske og medisinske forbedringen, sier Horwath til Daily Mail.

Etter en to års studie, så viser forskningen at de som hadde fulgt programmet med yoga og meditasjon hadde gått ned i vekt og holdt vekten. Mens de som kun fokuserte på trening og ernæring ikke hadde gjort det samme.

I tillegg hadde gruppen som drev med yoga og meditasjon betydelig større økning i å kontrollere stress enn de i de to andre gruppene.

Hun synes resultatet er spennende.

- De positive resultatene er spennende, gitt den begrensende suksessen man har ved tradisjonelle slankekurer på lang sikt, sier Horwath.

Klikk på bildet for å forstørre.

Reduserer søtsuget
Horwath mener at dersom man lærer avspenningsteknikker som en del av livsstilsendringen kan man lære seg å takle stress og følelser uten å ty til usunn mat.

Jaquesson tror at de aller fleste vil oppleve at yoga reduserer stress.

- Livsstil er også stress og stresshåndtering. Kanskje grunnen til at det med maten ikke fungerer er fordi resten av livet er så kaos, sier hun.

Tror du at dersom man reduserer stressnivået også reduserer suget etter søtsaker og usunn mat?

- Ja, det er helt sikkert og det finnes det ganske mye forskning på. Når man har mer stresshormoner i kroppen stimulerer det til fettlagring. Man spiser helt annerledes og har mer tendenser til å spise ting på farten - kompenseringsspising. Men i så måte er fysisk aktivitet generelt stressforløsende, sier Jaquesson.

Men Jaquesson synes ikke man bør droppe slankekuren og feste sin lit til yoga.

- Det er ikke sånn at du kan stappe i deg en Snickers hver kveld og gå på yoga og få redusert vekten. Det er så enkelt at man må få i seg færre kalorier enn det kroppen bruker, sier hun.

Forskerne fant også ut at deltakerne som var mest fokusert på vekt hadde større sjanse for å miste interessen i studiet og droppe ut tidlig.

Prøv nye ting
Men det finnes dessverre ingen fasit på hvordan man kan lykkes på veien til en sunn livsstil. Det er individuelt.

- Noen personer trenger mye aktivitet med fart, mens andre trenger roligere aktiviteter. I enkelte perioder er man mer sårbar og orker ikke mer «kom igjen folkens,» men kanskje mer en tur i skogen alene. Det finnes ikke noen knep, sier Jaquesson.

Hun understreker at man ikke burde være redd for å prøve nye ting.

- Man må ikke låse seg i en bås. Man kan ha stor gevinst av å prøve nye ting, og komme seg litt ut av komfortsonen i ny og ne. Jeg tror at hvis man tenker mer på velvære, så vil resten følge etter, sier Jaquesson.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.