RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bli sunn og slank på 1-2-3!

Sist oppdatert:
Er kroppen litt slapp i vintermørket og er du skikkelig motivert til å komme i form før våren? Her er tipsene til en sunnere, fastere kropp – og masse energi og overskudd.

Start med en utrensing
Uopplagt, tung, sliten, uren hud? Årsaken kan være kroppens behov for en skikkelig utrenselse. Bli kvitt slaggstoffene og bekjemp slappheten, gå ned i vekt, bli kvitt hodepine og cellulittene. En fin start på ditt nye sunne, slanke jeg!

Aller først...
- Fjern alle fetende fristelser fra kjøleskap og kjøkkenskap
- Kjøp inn rikelig med grønnsaker, frukt, klibrød og fruktteer

Følg denne kuren i 3 dager:

Før frokost:
- Drikk 1/2 liter lunkent vann med sitronsaft på fastende hjerte
- Ta 1 barneskje kaldpresset solsikke- eller olivenolje

Frokost:
- Knask 1 gulerot og 1 skive kålrabi skåret i tynne stenger
- Drikk 1 – 2 kopper frukt eller peppermyntete

Formiddag:
- 1 eple, 1 stor kopp urtete

Lunch:
- Grønn salat og 1/2 finskåret slangeagurk
- 1 – 2 store glass vann med sitronskiver
- Frukt- eller urtete

Ettermiddag:
- 1 gulerot eller 1 stor skive kålrabi
- Vann med slangeagurkskiver

Middag:
- Så mye lettkokte/dampede grønnsaker du orker
- Drikk rikelig med vann og urtete

Tips til andre utrensende kurer: Biodrain, Tonidren, Kuren og Vogel rensekur. Disse er sammensatt av urter som både stimulerer nyrer, lever og tarm. Effektive og lettvinte renselseskurer på 1-2-3!

Egenpleie

Tørrbørst kroppen
Bruk en grov børste eller hamhanske fra føttene og opp. Bruk opp- og utadgående sirkler, og deretter lange, sammenhengende strøk mot lymfekjertlene i lysken og under armene. Denne stimuleringen øker sirkulasjonen av blod og lymfe, og bidrar til avgifting samt bedre næringstilførsel til cellene. I tillegg vil det virke eksfolierende, og døde hudceller fjernes så huden puster friere. Huden blir også synlig glattere og mer delikat.

Massasje
Det tar bare noen minutter daglig å gi en deilig egenmassasje. Bruk massasjeolje eller bodylotion. Følg samme system som ved tørrbørsting, men kna og gni ekstra på partier med cellulite og dårlig sirkulasjon.

Fotsoner
Du behøver ikke være ekspert for å gnu og gni dine egne fotsoner. Du kjenner fort hvor det er blokkeringer og hvor du trenger behandling. Gnu og gni med stryk og sirkler med tommeltottene på de partiene som er vonde og ømme. Kjenn at det gradvis løses opp. Dette bidrar til utrensing og til å få bedre flyt av energi i kroppens meridianer. I tillegg stryker du på lymfepunktene på oversiden av føttene, fra mellomrommet mellom tærne og opp mot vristen. Gni med jevne strøk – og få ekstra lymfedrenering. Praktisk å gjøre om kvelden hvis du sitter og ser TV eller bare slapper av.

Hodemassasje
Det er enkelt, det stimulerer hjernen – virker svært avspennende – og gir god sirkulasjon i hodebunnen. Daglig hodebunnsmassasje gir sterkere, blankere hår – og kan bidra til bedre hårvekst. Kanskje du skal spandere en runde på din elskede også? Det er godt både å få og gi massasje, og det har en beviselig stimulerende effekt på immunforsvaret!

Salt er vanndrivende
Ønsker du ekstra vanndrivende peelingeffekt? Da blander du grovt salt med solsikkeolje til en pasta, og bruker det som peelingkrem. Du kan også tilsatte salt i badevannet (det skal smake som havvann). Ha gjerne i noen kvaster granbar – det gir essensiell olje som stimulerer og avgifter. Dusj godt etter saltbehandling, og smør deg inn med rikelig bodylotion.

Naturbaserte, dyptvirkende pleieprodukter
Ønsker du noe mer eksklusivt til pleie av din velskapte kropp? Den nye Oligodermie serien fra Paris er basert på naturlige ingredienser som har dyptvirkende effekt. Det er spesialprodukter for peeling, algesepe for cellulitebehandling, spesialkrem med selvvarmende effekt for behandling av fete partier – og oppstrammende krem for slapp hud og vev. Serien føres av gode hud- og kroppspleieklinikker. Der får du også en rekke herlige behandlinger som gir en fastere, flottere kropp og bedre hud.

Evas tips for et sunnere, slankere kosthold
Etter noen dagers avgifting vil du garantert føle deg renere både i skinn og sinn. Det er ingen grunn til å fylle seg opp med fetende lettvinnmat igjen. Sats på det grove, grønne og magre som er en energisprøyte og det beste skjønnhetsmiddel du kan få.

¿ Start dagen med et stort glass vann med sitron.
¿ Spis frokost med 1 egg, 1 tomat, cottage cheese og et glass kefirmelk.
¿ Spis lunch med grovt brød eller knekkebrød, magerost og gulerot.
¿ Spis mellommåltid; et eple, en pære, stangselleri, gulrot eller kålrabi.
¿ Spis middag med salat eller råkost til forrett hver dag.
¿ Spis fisk eller kylling, dampet eller grillet, med kokte grønnsaker.
¿ Spis frisk frukt eller fruktsalat til dessert.
¿ Drikk rikelig med vann og urteteer.
¿ Drikker du kaffe, bruk lettmelk i din café au lait.
¿ Krydre maten godt, bruk hvitløk og ferske urtekryddere for smak og sunnhet.
¿ Lag dressing av sitronsaft eller eplesideredikk, tilsett masse krydder, bittelittegrann kaldpresset olivenolje – og gjerne en slant med melk og litt Canderel søtningspulver. Magert og kjempegodt!

Med disse grunnreglene kan du spise svært mye og føle deg god og mett samtidig som du går ned i vekt.

Ta daglig kosttilskudd som også inneholder krom som demper trang til søtsaker. Jeg anbefaler Kostpluss fra Nycomed, 2 tabletter daglig etter frokost. Er hud og hår tørt og pjuskete, anbefaler jeg i tillegg nattlysoljekapsler. Ta store doser C-vitamin for å holde immunforsvaret på topp. Minimum 1000 mg daglig. Du får høydoserte tabletter både i helsekost og på apotek.

Mål & vekt
Det er motiverende å føre kontrollskjema hvor du ser svart på hvitt din egen fremgang. Lag ditt eget skjema som du henger over badevekten – og heng målebåndet på samme sted. Husk å skrive dato for hver gang du måler/ veier deg.

- Bystemål
- Mellomgulv
- Midje
- Mage
- Hofter
- Lår, øvre del
- Lår, nedre del
- Tykklegg
- Ankel
- Vekt

Trening
Den som ønsker en sunn, sprek og velformet figur må opp av sofaen og bli mer aktiv. Det er ingen vei utenom. Den som ønsker å gå ned i vekt og bli fastere i fisken vil oppnå langt hurtigere resultater med å komme i gang med styrketrening – og generelt få mer fart på livet.

Dette vet du jo, men ofte er det verre å komme i gang.

Få med deg en venninne eller venn som også er motivert for et " nytt og bedre" liv. Begynn på et treningssenter, gå i svømmehall – gå på ski sammen – eller kjøp en treningsvideo og ha privattrim på stuegulvet.

Kjøp et hoppetau – og ha på skikkelige joggesko – og hopp så svetten siler. Eller løp opp og ned I trapper – ta situps og pushups på hjemmebane – kort sagt, gjør hva som helst, bare du blir mer fysisk aktiv. Du vil raskt merke innsatsen på kroppsmål og fasong. I tillegg stimuleres mikondriene, cellenes kraftverk – så energien avler mer energi. Gradvis vil du bli sprekere og sprekere – og gladere og penere både utvendig og innvendig.

Ultratone bioelektronisk muskeltrening
Orker du ikke tanken på å trene? Har du rygg- eller andre problemer som gjør det vanskelig å trene på vanlig måte? Føler du deg så slapp, klønete og utrenet at du ikke våger å vise deg i et treningsstudio?

Da lar du teknologien overta så du kommer i gang! Ultratone bioelektronisk muskelstimulering øker sirkulasjon, lymfedrenerer – og behandler cellulite, ridebukselår og alle slappe muskelgrupper på kropp og ansikt på en utrolig effektiv og behagelig måte. Med Ultratone kan du komme i gang og få styrke og overskudd – og få en kropp du trives bedre med. Så bra at du i neste runde kommer i gang med fysisk trening for vedlikehold og fortsatt fremgang.

Relaterte linker fra Klikk.no:
Nyårets slanke- og renselseskur!
Kroppens selvutrensende organer
Jo-jo slanking gjør deg fetere!
Slanking og glykemisk indeks
Fettforbrennende treningstips

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere