RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blir dette spillfremtiden?

(OnLive)
Sist oppdatert:
OnLive kan revolusjonere spillindustrien og gjøre spillkonsollene overflødige.

Se alle bildene av OnLive og video fra pressekonferansen i San Fransisco lenger nede i saken.

Det nyopprettede spillselskapet OnLive har utviklet et produkt som kan gjøre slutt på den såkalte konsollkrigen en gang for alle. Ved hjelp av en god bredbåndslinje hevder selskapet at du kan spille et hvilket som helst spill.

OnLive ble demonstrert under Games Developer Conferance 2009 (GDC) i San Fransisco. Teknologien gjør både PC-er og konsoller som Xbox 360, PS3 og Wii overflødige som spillmaskiner ved å streame data til Windows- og Apple-plattformer samt TV-er via en bredbåndslinje.

På den måten kan du vise innhold på den skjermen du selv ønsker uansett hvilket format spillet ble utviklet for. For å sende informasjonen til en TV-skjerm, kreves i tillegg en «mikrokonsoll» på størrelse med en kortstokk, skriver Edge Online.

Billig er like bra

I praksis betyr det at skjermen din kun viser speilbildet av det som skjer på servere et helt annet sted enn hvor du befinner deg.

Dette er svært gode nyheter for Mac-brukere som nå i teorien kan få tilgang til et gigantisk spillbibliotek. Apples maskiner er tradisjonelt helt nedprioritert av spillbransjen.

OnLive er også gode nyheter for deg som kun har en rimelig laptop. Siden all datakraft som kreves for å spille de råeste spillene ligger på eksterne servere, er billig-PC-en plutselig like god som enn fullspekket spillmaskin.

Her kan du se alle bildene av OnLive
(Artikkelen fortsetter under karusellen)

1779

Det er altså ingen data som blir lagret eller installert lokalt hos deg, all informasjon behandles og sendes gjennom sterke servere. Utviklerne hevder at hvilket som helst spill er kompatibelt med OnLive og bruker blant annet «Crysis», «Far Cry», «Lego Batman» og «Mirror's Edge» som eksempel. Til sammen 16 spill blir vist fram på GDC.

Støtte fra «de store»

Store spillstudioer som Atari, Codemasters, Electronic Arts, Eidos, Epic Games, Take-Two Interactive, THQ, Ubisoft og Warner Bros. Interactive Entertainment støtter teknologien.

Journalister som har testet tjenesten rapporterer at det fungerer svært godt, skriver nettsiden. Samarbeidet med Epic Games skal også sørge for at Unreal Engine 3 er kompatibel med OnLive.

Tjenesten har vært under utvikling i hele syv år og skal lanseres i USA mot slutten av 2009. Ifølge administrerende direktør Steve Perlman vil spill bli tilgjengelig til OnLive i «samme lanseringvindu som butikker». Et lanseringsvindu kan imidlertid vare opp til et par måneder.

Se pressekonferansen hvor OnLive annonseres her:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere