RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: shutterstock (Shutterstock)

Blir du feit av slankingen?

Hvis du har lagt på deg av slankekuren, så sjekk hvor det gikk galt.

(SIDE2:) Nettsiden Prevention.com har samlet seks punkter hvor du kan trå feil når du prøver å bli kvitt de ekstra kiloene.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Hamstrer kalorier
Ved å kutte kalorier, så går du ned i vekt, men dersom du sparer de fleste kaloriene til slutten av dagen har det motsatt effekt. Da vil nemlig sulten gå i stå, og det vil føre til at du spiser mer.

Middelaldrende menn og kvinner får i seg sitt daglige inntak av kalorier i kun et stort måltid, produserer mer ghrelin, et hormon som skaper sult, enn når de spiser samme antall kalorier fordelt på tre måltider.

Dersom man overspiser om kvelden, så hindrer det at man er sulten om morgenen, og dermed hopper man over frokosten.

Uregelmessige måltider
En undersøkelse i American Journal of Clinical Nutrition fra 2005 viste at når forskerne ba kvinnene om å spise til faste tider eller å dele opp sitt daglige inntak i tre ikke-planlagte måltider, så gjorde de et overraskende funn.

Kvinnene brukte flere kalorier i tre timer etter å ha spist et regelmessig måltid enn de gjorde etter et ikke-planlagt måltid. I tillegg produserte de mindre insulin også, og potensielt minsket de sin risiko til insulinresistens. Insulinresistens har som kjent en sammenheng til vektøkning og fedme.

Finn ut hvor mange ganger om dagen du trenger å spise, og hold deg så til en timeplan. Vi er forskjellige, og noen trenger hyppigere måltider enn andre.

Forskere har funnet ut at slankere som fører en måltidsdagbok går ned dobbelt så mange kilo i forhold til de som ikke skriver ned hva de spiser.

Du teller ikke kaloriene
Vi undervurderer konstant kaloriene i næringsrike matvarer slik som yoghurt, fisk og kylling ifølge forskere ved Bowling Green State University.

- Selv om en matvare er sunn, så betyr ikke det at du kan spise store porsjoner. En håndfull nøtter kan inneholde 200 kalorier eller mer. Og hvis du tilfører det uten å kutte andre steder, så kan det være årsaken til at du ikke går ned i vekt, sier D. Milton Stokes eier av One Source Nutrition i Stamford i USA.

Derfor er det lurt å telle alle kalorier. Når du har lært at en halv kopp frokostblanding kan inneholde så mye som 200 kalorier, så blir du mer varsom med hvor mye du bruker.

Hurtigslanking
Å kutte ut betydningsfulle kalorier kan høres ut som den raske veien til vekttap, men det kan slå tilbake.

Faktum er at kostholdseksperter anbefaler at du ikke faller under 1200-1500 kalorier om dagen.

- Hvis du driver med hurtigslanking i mer enn omkring to uker, så vil stoffskiftet midlertidig modereres. Så den samme slankemetoden vil resultere i mindre og mindre vekttap, sier doktor George L. Blackburn meddirektør ved Ernæringsavdelingen ved Harvard Medical School.

Grunnen til dette er at kroppen din bruker energi på å hindre deg i å gå ned i vekt for raskt. Og det er ikke alt. Når du raskt kutter kalorier, så mister du muskler i tillegg til fett, særlig hvis du ikke har trent. Ettersom muskler er kroppens kaloriforbrenningsmaskin, så kan dette moderere stoffskiftet lenge etter at hurtigslankingen er over.

Det er smartere å ta sikte på å gå ned omkring en halv til én kilo i uka. Den sakte, men stødige vektnedgangen forsikrer deg om at du mister fett, men ikke muskler.

For korte mål
Ifølge The National Weight Control Reigstry er det kun omkring 20 prosent av de som slanker seg som holder den nye vekten i over ett år.

Det er fordi at etter vi har nådd våre mål, så lar vi våre gamle vaner komme snikende tilbake. De som vinner kampen mot kiloene fortsetter å spise på samme måten selv etter at de har gått ned de ønskede kiloene.

Faktum er at slankere som opprettholder sine sunne matvaner hver eneste dag har mye større sjanse for å lykkes i det lange løp enn de som kutter ut dietten i helgene.

Det er lurere å tenke på den sunne dietten som et pågående arbeid i stedet for å se på det som en diett som har en begynnelse og en slutt.

Nøkkelen er å gjøre små endringer som du kan holde på slik at de blir vaner. Begynn med å lage en liste over problemområder i dine matvaner, så bekjemper du én om gangen. Dersom du spiser en håndfull småkjeks hver kveld før du legger deg, så begynn med å spise to i stedet for seks, deretter fjerner du en om dagen. Når det har blitt en vane, så gi deg selv et klapp på skulderen og fortsett mot neste mål.

Overspiser lettprodukter
Forskning viser at dersom en matvare blir beskrevet som slankemat, så sier underbevisstheten at det er greit å spise mer, selv om den inneholder like mange kalorier som vanlig mat.

Ved et universitet i USA ga forskere de samme M&M godterier, men merket det med enten vanlig eller mindre fett på åpen dag ved universitetet. De besøkende spiste 28 prosent mer av godteriet som var merket med mindre fett. Selv om mindre fett ikke betyr færre kalorier, så har mange ofte inntrykk av at det gjør det. Det fører til at man overspiser.

Det er lurt å sjekke etiketten på matvaren. Den såkalte slankematen sparer deg ofte ikke for kalorier. I tillegg bør du passe på størrelsen på porsjonene. Dersom du foretrekker smaken på fettrike matvarer, så går du ned i vekt hvis du passer på hvor mye du bruker.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere