RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Crestock)

Blir du lurt?

Sist oppdatert:
Salaten kan sabotere slankekuren, og du blir ikke tykk av poteter og ris.

(SIDE2): Er østers bra for sexlivet? Sjekk ut hvilke matmyter som stemmer, og hvilke som bare er tull og tøys.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Myte: Pølser og pizza er fetende
Det går ikke ann å si at èn enkelkt matvare er «usunn og fetende», skriver forbrukerportalen.no. Pølser inneholder tjue prosent fett, og frossenpizza inneholder om lag ni prosent fett. Fettet er av den minst gunstige sorten, men det er ikke pølsa eller pizzaen i seg selv som er en helsefare. Du blir fet av å spise mer mat enn kroppen din trenger, og fete matvarer gir deg mer fett i forhold til metthetsfølelsen, sammenliknet med for eksempel grønnsaker og kornvarer.

Myte: Du blir tykk av ris og poteter
En bakt potet inneholder cirka 160 kalorier og 4 gram fiber. Folk på lavkarbodiett «hater» poteten fordi den har relativt høy glykemisk indeks, et mål for hvordan maten påvirker blodsukkeret ditt som igjen påvirker fettlagring. Jevnlig inntak av poteter gir et visst tilskudd av C-vitamin, og ris er en av verdens viktigste matplanter som gir verdifulle karbohydrater og B-vitaminer. Dette er basismat i noen av verdens største befolkningsgrupper, og denne maten brukes også av store befolkningsgrupper som har lav forekomst av hjerte- karsykdommer. Du kan trygt spise potet og ris uten å frykte for næringstilførselen din.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Myte: Appelsinjuice er usunt
Nei, ren, usøtet appelsinjuice er en glimrende kilde til C-vitamin. Ett glass appelsinjuice gir deg den C-vitaminmengden du trenger for å vedlikeholde for eksempel støtte- og bindevev i kroppen din. Men appelsinjuice er ikke en tørstedrikk, og ett glass inneholder like mange kalorier som ett glass melk eller cola.

Myte: Du legger på deg om du spiser etter klokka åtte på kvelden.
Det spiller ingen rolle når på døgnet du får i deg kalorier, skriver Womenfitness.net. Du legger på deg fordi du forbrenner færre kalorier enn det du inntar. Det som kan være verdt å merke seg er at mange spiser mer enn det de er klar over når de sitter foran TVen på kveldstid, og dette kan føre til flere kalorier enn det du først hadde tenkt.

Myte: Mørkt brød er bedre enn hvitt
Selv om brødet du kjøpet har en mørk farge betyr ikke dette nødvendigvis at det er sunt. Det kan ha blitt tilsatt karamellfarge for å nettopp få deg til å tro det er et bedre valg, men trikset er å se etter «fullkorn» og «hele korn» på pakningen.

Myte: Kaffe gir deg høyt blodtrykk og får deg til å føle deg stresset og nervøs
Kaffe inneholder masse antioksidanter som kan beskytte mot Parkinsons og alzheimers sykdom. Faktisk så inneholder denne sorte drikken mange flere antioksidanter enn både svart og grønn te. Forskning har også vist at kaffe har en gunstig effekt mot hjerteinfarkt, diabetes og gallestein. Kaffen bør drikkes uten melk, sukker eller fløte for best effekt av kaffebønnene.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Myte: Østers er bra for sexlivet
Ja, østers inneholder sink, som det også er mye av i sæd. Ved høy seksuell aktivitet og hyppige ejakulasjoner, er østers å anbefale. Østers er også viktig for produksjonen av testosteron, hvilket igjen har betydning for seksuell lyst.

Myte: Når du trener blir du mer sulten
Du skal fylle på lagrene dine etter trening, men forskning viser at de som spiste 20 minutter etter trening ikke spiste noe mer enn de som ikke hadde trent.

Myte: Salater gjør deg slank
Selv om du spiser en salat fordi du ønsker å gå ned i vekt kan usunne dressinger og oljer være med på å sabotere for deg. Dropp de fete dressingsausene og ikke vær for raus med olivenoljen om du tenker på figuren. Da sparer du mange kalorier på en liten mengde.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere