RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blir du tørst nå?

Foto: Nestlé Nespresso (Nestlé Nespresso)
Sist oppdatert:
Hvert minutt drikkes det 12 300 kopper Nespresso-kaffe.

(SIDE2): Til tross for økt konkurranse, har Nespresso i stor grad egenhendig satt fokus på kapselbasert kaffe de siste årene.

Med høyprofilerte kjendiser og produkter som har slått godt an har Nespresso-kaffen gjort sitt inntog i Norge og store deler av resten av verden.

Ifølge en pressemelding hadde de en vekst på over 20 prosent i 2010, og omsatte globalt for 18 milliarder kroner i 2010. I år regner selskapet med å selge over 200 000 nye kapselbaserte kaffemaskiner bare i Skandinavia.

- Innen tre-fire år tror vi at andelen av kapselbaserte kaffemaskiner vil utgjøre så mye som 40 prosent av totalmarkedet i Norge, sa Kristen A. Hovland, Nordensjef i Nespresso, når de la frem sine resultater for 2009 i fjor.

Selv om segmentet for kapselbasert kaffe fortsatte sin vekst i 2010, utgjør det fortsatt bare 8 prosent av verdens totale kaffemarked i volum, heter det i pressemeldingen som nå er sendt ut.

Hovland beholder imidlertid ambisjonen om 40 prosent av markedet, og sier mer eller mindre det samme om fremtidsutsiktene i år som i fjor:

- Innen tre-fire år tror vi at andelen av kapselbaserte kaffemaskiner vil utgjøre godt over 40 prosent av totalmarkedet i Norge.

Stort forbruk
Kaffe er noe man heller i seg over store deler av verden, og hvor mye kaffe som går nedpå totalt kommer godt frem når Nespresso kommer med beregninger basert på sine salgstall.

Hvert minutt ble det i 2010 drukket 12 300 kopper med Nespresso-kaffe, en økning fra 10 000 i 2009.

Svært dyr
Som Side2 tidligere har skrevet koster Nespresso-kaffen opp mot 740 kroner kiloen, et beløp mange tydeligvis er villige til å betale.

- Fellesnevneren for våre kunder er at de ønsker god kvalitet og de ønsker det på en enkel måte, sa Hovland stil Side2 i fjor.

Les hele saken: Koster 740 kroner kiloen

Les også: Nå kommer Nespresso-cafeene

Mer kaffe
Selskapet skriver videre at en av deres mest spennende satsinger fremover er innen bedrifts- og horeca markedet.

– Vi skal forsterke vår ledende posisjon i kapselsegmentet og forventer fortsatt tosifret organisk vekst både i 2011 og årene framover. Vi kommer også til å satse sterkere på bedrifts- og horeca markedet og tror at forbrukernes sterke tilknytning til merkevaren vil gjøre Nespresso Business Solution maskiner etterspurte på kontorer, restauranter og hoteller, sier Hovland.

Clooney og Malkovich
Det finnes en rekke reklamer med førstnevnte, og i 2009 stilte også John Malkovich opp for kaffegiganten. Nespressos reklamevideoer har slått godt an og har millioner av visninger på YouTube. Clooney i himmelen ser du under.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere