Gå til sidens hovedinnhold

Blir en avis bare for abonnentene

Nordstrands Blad lever videre, men etter nyttår blir det endringer. – Vi gleder oss til å lage en skikkelig god lokalavis for bydelene Nordstrand, Østensjø og Søndre Nordstrand.

OSLO: Det sier Nina Schyberg Olsen, som er en av i alt fire journalister som fra nyttår skal fylle Nordstrands Blad med nært og nyttig lokalstoff fra de tre bydelene.

For leserne av avisen blir det merkbare endringer fra nyttår. Når eierselskapet Amedia legger ned gratisavisene sine i Oslo, betyr det at Nordstrands Blad bare kommer med én utgave i uken. Den skal gis ut på torsdager og kommer bare til dem som abonnerer på avisen.

Fra årsskiftet blir det Østlandets Blad, som er en Amedia-avis, som tar over eierskapet av avisen. Ansvarlig redaktør og daglig leder i ØB, Martin Gray, beskriver Nordstrands Blad som en en avis med stolte tradisjoner og en 90 år lang historie som nyhetsformidler i Oslo øst.

– Det er med stor respekt for historien og et ønske om å bidra til å utvikle avisen videre at Østlandets Blad tar over eierskapet, sier Gray.

– Nordstrands Blad er et etablert varemerke i sitt nedslagsfelt, men har også stort utviklingspotensial. Jeg syns vi skal være så offensive at vi har et tydelig mål om opplagsvekst for abonnementsavisen i 2015 – det er det ikke så mange papiraviser som kan ha, sier redaktøren.

Rutinert stab

– Hvilke endringer vil leserne merke i 2015?

– Noen visuelle, så vil vi rydde opp litt i avisen, og gratisavisen forsvinner. Det vil bli det som merkes tydeligst. Så skal vi bygge videre på det vi kan aller best: Formidle nyheter, opplevelser, øyeblikk og gode historier fra nærmiljøet. Vi skal fortsatt være en veldig tydelig og nær lokalavis for de bydelene vi dekker, sier Gray.

Det er rutinerte medarbeidere med lang fartstid i avisen og god kjennskap til området, som skal jobbe med den. I tillegg til journalistene Nina Schyberg Olsen, Kristin Trosvik, Aina Moberg og Arild Jacobsen, er annonseselger Brit Jelstrup med på laget.

– Vi gleder oss til å konsentrere oss fullt og helt om denne delen av byen, og ta opp viktige saker som leserne våre er opptatt av, sier Nina Schyberg Olsen.

Sammen med de andre jobber hun nå for fullt for å få på plass detaljene før «nye» Nordstrands Blad dumper ned i postkassen 15. januar.

Les også: Nettavisen kjøper dittOslo.no

Julegavetips!

De siste tallene fra TNS Gallup, som ble offentliggjort i september, viser at Nordstrands Blad har 49.000 lesere hver torsdag. Det er altså en svært godt lest lokalavis som ved nyttår gjør endringer.

Men fram til jul fortsetter avisen med to utgaver i uken, der torsdagsavisen altså er gratis til alle. Etter jul må man altså være abonnent for å få lokale nyheter én gang i uken. Da kan jo abonnement være en mulig gave under juletreet?

– Vi satser på at gratisavisen har gitt leserne en smak av hva en lokalavis skal være, og både håper og tror at mange blir med oss videre. Vi har tross alt 90 års erfaring fra lokalmiljøet og kan trygt si at «ingen kjenner Nordstrand-området bedre», sier Martin Gray.

Her finner du Nordstrands Blads forside på nett

Reklame

Nå kan du chatte med United-legender før storkamper