*Nettavisen* Nyheter.

Blir ny Mercedes for dyr?

Mercedes S-klasse er like rundt hjørnet og den norske importøren har sluppet S 350- og S 500-prisene, som viser seg å være svært høye. Blir nye S-klasse rett og slett for dyr

19.05.08 00:28

Nye S-klasse introduseres i Norge allerede i september, og kommer i første omgang med to motoralternativer - S 350 og S 500. Minste motoralternativ - S 350 - vil ifølge den norske Mercedes-Benz-importøren koste 1.180.000. Det betyr at bilen blir 83.000 kroner dyrere enn den utgående S 350, som kostet 1.097.000 kroner (alle summer avrundet til nærmeste tusen).



Ny S 350-motor: 272 hk

Er den nye S 350 virkelig verdt 83.000 kroner mer enn sin forgjenger. Ja, hvis vi tar utgangspunkt i at forgjengeren var riktig priset - noe som kan diskuteres - mener vi nok at den nye bilen kan forsvare et slikt prispåslag. For det første er S 350 utrustet med en helt ny 3,5-liters V6-motor som yter 272 hestekrefter. Den utgående 350-rekkesekseren produserte bare 245 hestekrefter, til tross for et slagvolum på 2,7 liter.



Vokst i alle retninger


Den nye S-klassen er også større enn sin forgjenger. Ikke bare har akselavstanden blitt 7,0 centimeter lengre, i tillegg har bilen vokst med 3,3 cm i lengderetningen, 1,6 cm i bredden og 2,9 cm i høyden. Det betyr at den nye luksusbilen kan skilte med følgende, imponerende strategiske mål: 507,6 x 187,1 x 147,3 centimeter.



Masse standardutstyr

Ingen kan påstå at utgående S-klasse har et svakt utstyrsnivå. Neste generasjon vil imidlertid bli enda mer full av avanserte og luksuriøse detaljer. Standardutstyret vil nemlig omfatte elementer som syvtrinns automatgirkasse, luftfjæring, svingbare bixenon-lykter, harddisk-basert navigasjon, DVD-skifter, elektrisk justerbare skinnseter med memoryfunksjon, parkeringssensorer, alarm og metallic lakk.



Utstyr som klimaanlegg, integrert radio, elektronisk stabilitetsprogram, nedblendbart bakspeil og regnsensorer er selvsagt også å finne på listen over standardutstyr, noe som betyr at det vil være fullt mulig å leve med en S-klasse fri for ekstrautstyr.



Økte avgifter

Fordi S-klasse blir større, blir den også tyngre. Sammenlignet med utgående S 350 stiger vekten med 70 kilo, noe som utløser økt vektavgift. Den økte effekten resulterer også i økte avgifter, selv om mesteparten av den økte effektavgiften oppveies av redusert volumavgift. Uansett utløser den nye S 350 26.000 kroner mer i registreringsavgift enn sin forgjenger. Hvis vi trekker dette beløpet fra den nevnte prisøkningen på 83.000 kroner, sitter vi igjen med 57.000 kroner i prisøkning.



S 500: 1.607.000 kroner

Mens den utgående S 500 kostet 1.426.000 kroner - i seg selv et ganske stivt beløp - vil den nye varianten koste 1.607.000 kroner. Det betyr at prisen øker med hele 181.000 kroner. Hvorfor stiger S 500-prisen nesten 100.000 kroner mer enn S 350-prisen?



Ny S 500-motor: 388 hk

Jo, først og fremst fordi den nye 500-motoren er i en helt annen divisjon enn sin forgjenger. Ikke bare har slagvolumet økt fra 4.966 kubikkcentimeter til 5.461 ccm. I tillegg har effekten økt fra 306 til 388 hestekrefter og dreiemomentet økt fra 460 til 530 Nm.



Vekten øker også, fra 1.807 til 1.872 kilo, noe som betyr at nye S 500 belastes med hele 766.000 kroner i registreringsavgift. Det er en økning på 151.000 kroner sammenlignet med forgjengeren. Hvis vi trekker dette beløpet fra 181.000 kroner, ender vi opp med 30.000 kroner. Det betyr at fabrikk og importør, hvis vi tar hensyn til offentlige avgifter, nøyer seg med en ganske beskjeden prisøkning.



S 600 og S 320 CDI

Utgående S-klasse er i tillegg til S 350 og S 500 tilgjengelig med en rekke motorer - S 280, S 430, S 55 K, S 65 K, S 320 CDI og S 400 CDI. Det sier seg derfor selv at nye S-klasse i løpet av det nærmest året vil bli tilgjengelig med en rekke nye motorer. De to eneste motoralternativene, foruten S 350 og S 500, som foreløpig er offisielle, er S 600 og S 320 CDI. Prisene er imidlertid ikke offisielle, noe som gjør det fristende å spekulere litt.



S 600: 2.208.000 kr?

La oss først se nærmere på nye S 600, som i utgangspunktet har den samme motoren som den utgående varianten. Det betyr en V12-motor med 5.513 ccm slagvolum. Effekten er imidlertid økt fra 500 til 513 hestekrefter og dreiemomentet fra 800 til 830. Fordi S 350 og S 500 blir omlag 70 kilo tyngre, tar vi sjansen på å anta at S 600-vekten stiger fra 2.067 til 2.137 kilo. 70 ekstra kilo og 13 nye hestekrefter betyr 28.000 kroner i økte avgifter.



Fordi S 350 og S 500 får en prisøkning korrigert for avgifter på henholdsvis 57.000 og 30.000 kroner, tar vi sjansen på å anta at S 600 blir omlag 40.000 kroner dyrere. Dette innebærer i tilfelle at kundeprisen øker med 68.000 kroner fra dagens 2.140.000 kroner til 2.208.000 kroner.



S 320 CDI: 1.059.000 kr?

I motsetning til S 600, får S 320 CDI en helt ny motor. Den gamle 3,2-liters rekkesekseren erstattes nemlig av en helt ny 3,0-liters V6-motor. Selv om slagvolumet er redusert, stiger effekten fra 204 til 231 hestekrefter og dreiemomentet fra 500 til 540 Nm. Vi anslår også her at egenvekten øker med omlag 70 kilo, fra 1.857 til 1.927 kilo. Selv om det reduserte slagvolumet bidrar i positiv retning, sørger økt effekt og vekt for 26.000 kroner i økt avgift. Vi antar i tillegg at fabrikk og importør vil unne seg omlag 50.000 kroner.



De tre første generasjonene S-klasse

Hvis våre antagelser slår til, vil prisen stige fra dagens 993.000 til 1.059.000 kroner. Fordi vi ikke kan regne med at nye S-klasse kommer med noen billigere motor enn denne, får altså nye S-klasse en inngangspris på nærmere 1,1 millioner kroner.



A8 og 7-serie

Dette er høye summer som er vanskelige å forholde seg til for mange av oss. For å sette det hele i perspektiv tar vi oss derfor en titt på de antatte hovedkonkurrentene - Audi A8 og BMW 7-serie.



Du kan lese mer og se priser her:



S-klasse versus A8 og 7-serie

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag