RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blodrøde tall for designbyrå

Sist oppdatert:
McCann-eide Scandinavian Design Group, med Anne Gro Gulla (bildet) i spissen, gikk på en kjempesmell. Fjoråret ga et fall i driftsresultat på nesten 14 millioner kroner.

Scandinavian Design Group er det største rendyrkede designbyrået i Norge og har i flere år vært et av de ledende på området. Det har også medført at byrået har vært meget lønnsomt for sine eiere.

De siste seks regnskapsårene (2001 – 1996) har SDG generert 37 millioner i kroner for eierne, McCann Norge (75%), John Arne Medalen (12,5%) og Sven Skaara (12,5%). Toppåret 1998 ga et resultat før skatt på hele 11 millioner kroner. Nå har medvinden derimot snudd.

I fjor møtte designbyrået, med Anne Gro Gulla i spissen, veggen. Driftsinntektene falt fra 44,9 millioner kroner i 2001 til 39 millioner kroner i fjor. Samtidig økte de driftskostnadene med over åtte millioner kroner, blant annet som en følge av en tre millioners økning i lønnskostnadene. Dermed måtte de bokføre et ordinært resultat på minus 9,1 millioner kroner. Ikke mye å rope hurra for. Samme tall i 2001 var pluss seks millioner kroner.

- Hele McCann-gruppen fikk et spesielt år kostnadsmessig. SDG var blant annet involvert i en helikopterulykke i Monaco for en del år siden som førte til en millionutbetaling i fjor, men det er klart at vi hadde et tøft år, sier styreleder i SDG og administrerende direktør i McCann Norge, Thomas Høgebøl, til Propaganda.

Han viser til at kostnadsøkningen kom som en følge av omstillingskostandene de måtte ta da flere av byrået ansatte måtte finne seg andre ting å gjøre. En annen årsak til det elendige resultatet er prispresset på design.

- Vi har opplevd at det er et enormt press på pris på designoppdrag. Prestisjetunge kunder som nye aktører på markedet har ønsket å få på kundelisten har ført til at mange underbyr hverandre, sier Høgebøl.

- Dere er den største aktøren på dette markedet, gjør det dere mer utsatt for svinginger?

- Det er klart at vi er mer utsatt, samtidig er det nok dyrere å bruke et stort og etablert byrå som SDG, i motsetning til de litt mindre som stadig presser på prisene, sier han videre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere